La Tossa Plana de Lles (2.916 m). Hivernal amb raquetes

16 de febrer de 2015
Excursió hivernal des del Refugi de Cap de Rec (1.987 m) fins al cim de la Tossa Plana de Lles (2.916 m), el cim més alt de la Cerdanya.  Un dilluns de carnaval molt ben aprofitat.
Aproximació: Anem per la carretera N-260 fins a Martinet on cal trencar cap a Lles (9 km), des d’on una carretera ampla i asfaltada, de 6 km, arriba fins a l’Estació d’esquí nòrdic de Lles i el refugi de Cap de Rec, punt de sortida i arribada de la nostra excursió.
Itinerari: Comencem a caminar a l’estació d’esquí nòrdic de Lles, en direcció al refugi del Pradell, per un camí que transcorre per un bosc alpí. Seguim les marques de l’itinerari 18 (xarxa de senders de Lles) que coincideix amb un dels circuits de raquetes de les pistes. El refugi de Pradell es troba situat en un serrat herbós des d’on hi ha una bona panoràmica de la Serra del Cadí.
A partir del refugi del Pradell, pugem seguint aquest caire herbat i trobem una pista d’esquí de fons que seguim uns 50 m cap a l’esquerra, fins que un senyal ens indica el camí cap a la Tossa Plana (itinerari 19). Deixem la pista i agafem aquest camí que puja cap a la nostra dreta (N-E) i  s’endinsa al bosc fins que surt al Pla de les Someres.
Pugem pel Pla de les Someres en direcció NE, fent el tram amb més pendent del recorregut fins que, ja prop del cim, el pendent se suavitza. A mida que ens enfilem es va ampliant la vista que tenim.
És una ascensió fàcil, de bon fer i molt agraïda pel que fa a les panoràmiques: muntanyes, valls, estanys... tot cobert de neu. Al Sud, el Cadí i el Moixeró; a l’oest, la Pica d’Estats, Montcalm i Sotllo i els cims del seus voltants; al Nord, Pessons, Montmalús, Escobes...; a l’Est, Estany i Pic de la Muga, Pic d’Envalira i Puigpedrós. I mentre pugem, ens acompanyen el Tossal Bovinar amb la Portella i el Pic de Setut.

Refugi de Cap de Rec – Refugi del Pradell:............................................................... 45 minuts
Refugi del Pradell – Pla de les Someres, cabana (r.):.................................................. 45 minuts
Pla de les Someres – Tossa Plana de Lles:........................................................... 1h 40 minuts
Tossa Plana – Refugi del Pradell: ........................................................................ 1h 20 minuts
Refugi del Pradell – Refugi de Cap de Rec: ............................................................... 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  5h 10 minuts

Refugi de Pradell amb el Cadí al fons

En algun lloc, malgrat la neu, les fites són visibles

Al fons, la Tossa d'Alp i el Moixeró

El Tossal Bovinar, la Portella i el Pic de Setur

Traça a la neu tova

Prop del cim amb vista cap a la Pica d'Estats

Estany i Pic de la Muga, Puigpedrós...

Al cim de la Tossa Plana. Al fons la Pica d'Estats

Cims d'Andorra: Pessons, Escobes...

Hem fet el cim (2.916 m)

De tornada cap al refugi de Cap de Rec
Senyalització:
La senyalització de la xarxa de senders de Llers i Aransa ajuda a seguir bé el camí. Les banderoles verticals i les marques de pintura als arbres a una bona alçada permeten que sigui visible malgrat la neu. A partir del moment en què ja no hi ha vegetació, en els blocs de roca grossos, és visible algun senyal.
De Cap de Rec fins al Refugi del Pradell, seguim l’itinerari 18; del Pradell fins a la Tossa Plana, seguim l’itinerari 19. A més, el primer tros, fins al Refugi del Pradell, coincideix amb el circuit de raquetes de les pistes d’esquí nòrdic de Lles i, a més de la de la xarxa de senders de Lles, hi ha la senyalització de les pistes.