El Forat de la Lleixa Closa i Talaixà

18 de gener de 2015
Excursió al Forat de Lleixa Closa, un indret curiós i especial de l’Alta Garrotxa, amb molt d’encant. Tal com diu el seu nom, la Lleixa Closa és una lleixa tancada, sense sortida, només un petit forat permet al visitant gaudir d’una molt bona vista de l’altra banda de la cinglera. Excursió amb companyia d’en Joan i la Sílvia Prat.
Aproximació: Anem en cotxe, des de Sadernes per la pista que va a la Vall de Riu i a Bassegoda, fins a l’aparcament de Castell S’Espasa, on situem el començament de la sortida d’avui. Hauríem pogut deixar el cotxe més enllà, a l’aparcament de l’Hort d’en Roca, però avui l’hem trobat ple.
Itinerari: Comencem a caminar seguint la pista fins que trobem el camí que baixa a travessar la riera per Pont de Valentí; passem per Ca la Bruta -on estan fent unes obres considerables- i continuem pel camí de Sant Aniol fins que, després de la Muntada, arribem a la Presa del Gomarell.

Situació de la Lleixa Closa
des de la Riera de Sant Aniol

A la Presa del Gomarell, per anar a Sant Aniol, hauríem de travessar la riera i anar cap a la riba esquerra. Nosaltres, avui, no la travessem, ens quedem a la riba dreta, i agafem el camí que surt des de la presa mateix (cap a la nostra esquerra), que puja sense torbar-se cap al Salt de la Núvia o a Talaixà. Seguim aquest camí (descrit en una altra entrada) fins un encreuament important i degudament senyalitzat: seguir recte (camí de la dreta) ens portaria al Salt de la Núvia i a Sant Aniol; el camí de l’esquerra que seguirem avui, és el de Talaixà (marques GR i Itinerannia).
El de Talaixà, havia de ser un camí amb molt de trànsit, ens ho fa pensar l’arquitectura civil que s’hi conserva i el fet que és ample i ben dissenyat. Tot un camí per on degueren passar traginers, carboners, pagesos... i núvies i capellans. Quan portem uns 17 minuts des de la cruïlla anterior, trobem el camí de la Lleixa Closa, que s’enfila pel marge dret del camí just abans d’una alzina arrelada en una paret artificial. Damunt d’una pedra, al mateix camí està indicat en pintura vermella.
El camí per anar a la Lleixa Closa s’enfila per un relleix situat sota una cinglera, cobert de bosc d’alzina, amb trossos amb molta pedra que s’ha desprès de la cinglera. Està força fressat i unes marques de pintura verda ens van guiant fins arribar a la Lleixa Closa (i continuen cap al caire).

Indicacions on comença el camí

Blocs de pedra al camí de la Lleixa
Closa i vista de Talaixà

El forat de la Lleixa Closa és un petit túnel natural situat a la paret dels Cingles de les Manrades, al mateix caire dels espadats on més avall hi ha el Salt de la Núvia. Es tracta d’un forat a la paret de la cinglera, per on una persona hi pot passar de quatre grapes i, després de gatejar els 12 o 15 metres de llargada que fa aquest túnel, sortir a un gran finestral (no arriba a balconada perquè hom no s’hi pot posar dret) des d’on es veu, a sota mateix, Sant Aniol i Can Barrufa, envoltats d’una fantàstica panoràmica: Puig Sanoguera, el Salt de la  Capa, el Puig del Casso, el Puig de les Canals i el Coll de Clarioles, la Comella i el Puig i el Torrent als quals dóna nom, la Serra de Banyadors... Espectacular. Aquí hi trobareu una fitxa d’aquest forat feta pel GEB.
Cal tenir en compte que, si hom no vol travessar el forat de quatre grapes, un xic més enllà, caminant, es pot sortir al caire des d’on es té una vista similar, tot i que la panoràmica queda escapçada.

Entrada del Forat

Finestral al final del forat

Per passar pel Forat de la Lleixa Closa
s'ha d'anar de quatre grapes.

Panoràmica des del Forat de la Lleixa Closa

Reculem fins al camí de Talaixà i continuem pujant cap aquest llogarret, abans, però passem per la Quera, antiga gran masia actualment abandonada i totalment esfotrassada. Enrere han quedat tant els bons temps d’aquesta casa, com les intencions de qui fa pocs anys amb el pretext d’arreglar-la va fer obrir una pista que hi puja des de la Muntada i que ha malmès aquests vessants i els camins que hi accedeixen. Nosaltres seguim cap a Talaixà on gaudim contemplant la fabulosa panoràmica que aquest indret ens ofereix sobre la Vall de Riu, encerclada pel Martanyà, el Bassegoda i els Cingles de Gitarriu (o Freixenet).

La Quera, amb el Bassegoda i els Cingles de Freixenet

El camí, empedrat, de Talaixà

Arribant al Coll de Talaixà

Panoràmica sobre la Vall de Riu, des de Talaixà

Marxem de Talaixà pel camí que va a Pont de Valentí, indicat per uns cartellets verds i unes marques de pintura de color blau i vermell. (Al començament del camí, unes creus ens indiquen que Itinerannia i les marques del Consorci no continuen per aquí). Aquest és el camí clàssic per anar a Talaixà des del Pont de Valentí; és un camí savi que va baixant per l’alzinar tot fent algunes ziga-zagues i travessant algunes places carboneres. Malauradament la pista que van obrir per accedir a la Quera el va tallar dues vegades, però gràcies als que tenen cura de la Casa de Talaixà, que netegen i mantenen aquest camí, els dos llocs on la pista el travessa, estan ben marcats i el camí ara no es perd. A Pont de Valentí ens queda pujar fins a la pista i acabar d’arribar a l’aparcament de Castell S’Espasa.

Camí de Talaixà a Pont de Valentí

Indicadors del Camí de Talaixà, des del camí de Sant Aniol

Travessant la Riera al Pont de Valentí

Aparcament Castell S’Espasa – El Gomarell:.................................................. 45 minuts
El Gomarell – Camí de la Lleixa Closa: ............................................................. 45 minuts
Anar i tornar a la Lleixa Closa: ........................................................................... 35 minuts
Camí Lleixa Closa – Talaixà: ............................................................................. 20 minuts
Talaixà – Aparcament de Castell S’Espasa: ................................................ 1h 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..............................................................  3h 30 minuts