Santa Bàrbara de Pruneres des de Sant Eudald de Jou

Sortida del dia 6 de desembre de 2014
Com és habitual, el primer dissabte de desembre, es fa l’aplec de Santa Bàrbara de Pruneres. S’hi apleguen persones d’àmbits diversos: excursionistes, veïns i antics habitants, colles d’Oix, de Montagut... Es tracta d’un aplec de muntanya, organitzat pels Amics de l’Alta Garrotxa, amb esmorzar per a tothom, missa a l’església, encantament de coques, rifa de quadres i d’un pernil, sardanes enllaunades, dinar de germanor amb foc per coure carn o allò que hom vulgui i sobretaula amenitzada per en Manelic de Pera.
En un moment on la muntanya de Santa Bàrbara compta amb pocs habitants, en aquesta diada, l’indret s’omple de gent, recordant els temps en què les xemeneies de totes les cases veïnes fumejaven i eren plenes de vida. Actualment hi va havent intents diversos de repoblar les masies que han estat abandonades durant molt de temps. Intents que són d’agrair, tot i que no acaben d’omplir els boscos, les pastures i les cases de vida, almenys de la vida que havien tingut. Devia ser ja fa temps que, a més de vida, aquella muntanya s’omplia de música. Si més no, el meu pare, sovint feia aquesta cantarella:
A la Sala, hi fan la Gala,
Al Pujol, fan el Mussol,
I en Jepet de Palomeres, ens hi toca el flabiol.
Aproximació: El nostre punt de sortida és a prop de Sant Eudald de Jou, al veïnat dels Vilars. S’hi arriba des de la carretera de Castellfollit a Oix, agafant el trencant de mà dreta que hi ha poc després de Can Bundanci i que ens portaria a Montagut. Deixem el cotxe en una raconada de la pista que puja a l’Espigoler, prop de la cas el Trull.
Itinerari: Comencem a caminar pujant per la pista, al començament puja força dreturera. Entre clarianes, veiem a prop Sant Eudald de Jou. Després la carretera s’aplana una mica i trobem una bifurcació. Som a tocar l’Espigoler. Uns cartells de fusta ens indiquen que, seguint pel ramal de la dreta aniríem cap a Planseslloses i que el de l’esquerra -el que seguim nosaltres- és el camí cap a Santa Bàrbara. Quan som a tocar una tanca de la casa, deixem la pista i agafem el camí que s’enfila cap a la nostra esquerra marge amunt. Primer volta la casa per la part superior i seguidament s’endinsa al bosc. Entre clarianes tenim vistes a llevant, des de la Mare de Déu del Mont fins al Montgrí. Seguim aquest camí que transcorre per un alzinar, amb vegetació mediterrània (bruc, cirerers d’arboç...) i que acaba en una pineda humida on collim alguns fredolics.
Arribem a Coll Pregon on el camí es converteix en una pista. En aquest punt ens incorporem al camí que puja des del Pont del Llierca, passant per Planseslloses (GR-1 i Itinerannia). Seguim per la pista fins al Coll de Palomeres, on ens incorporem a la carretera de muntanya que va a Santa Bàrbara des del Coll de Camporiol. En aquest punt, deixem de seguir les marques del GR-1 i Itinerannia, que giren cap a l’esquerra per anar cap a Oix. Nosaltres anem cap a la dreta. En poc més de cinc minuts arribem a la casa de Palomeres, des d’on hi ha molt bona vista: Bassegoda, cingles de Gitarriu, la Calma, Mare de Déu del Mont, el Montgrí... Continuem per la pista, passem per les ruïnes de can Joandillo on se’ns obre la vista cap a l’altra banda: Bestrecà, Comanegra, Pic de les Bruixes... Continuem per la pista fins que, just on hi ha una tanca, deixem la pista i, pel camí de la dreta, ziga-zaguejant alzinar amunt, acabem de pujar al cim de Santa Bàrbara, que en un dia clar com el d’avui és una excel·lent talaia de l’Alta Garrotxa.
Després de viure la diada de l’Aplec i de dinar, tornarem al punt de sortida pel mateix camí sense torbar-nos gaire que el dia és curt i volem arribar de clar.
Senyalització: Tot i ser una sortida de poca durada, en aquesta zona hi coincideixen senyalitzacions diverses. “El camí”: des del Trull fins al Coll de Palomeres. GR-1 des de Coll Pregon fins al Coll de Palomeres. Itinerannia: des de Coll Pregon fins al Coll de Palomeres [G31] i des de Coll de Palomeres fins a Can Joandillo [G186 Mirador de Palomeres], i un petit tram de la variant d’Itinerannia que puja a Santa Bàrbara. Finalment, des del Coll de Palomeres coincidim amb el camí marcat en motiu del Trepitjagarrotxa.
El Trull – Coll de Palomeres:................................................................................. 1h 05 minuts
Coll de Palomeres – Santa Bàrbara:........................................................................... 25 minuts
Santa Bàrbara – El Trull:........................................................................................ 1h 10 minuts
Total temps de marxa efectiva: .......................................................................  2h 40 minuts
Tot seguit, algunes fotografies i, més avall, l'horari real i detallat.

Sant Eudald de Jou al matí encara força núvol

Cruïlla de pistes a l'Espigoler

Palomeres amb la serra de Gitarriu i el Bassegoda

La Vall d'Oix tancada per Montpetit, Montmajor i el Talló

Des de Santa Bàrbara: cingles de la
Manllada, de Gitarriu i el Bassegoda

Imatge de l'aplec

Sardana

En Manelic amb el seu acordió

Can Joandillo, el Mestrecà i el Comanegra
De tornada, vistes cap a Santa Magdalena
El Trull (9:25) – Bifurcació pista a L’Espigoler (9:44) – Deixem la pista i agafem camí (9:48) – Coll Pregon (10:10) – Coll de Palomeres (10:30 / 10:35) – Palomeres (10:37) – Can Joandillo (10:45) – Santa Bàrbara (11:00 / 15:35) – Collet de Palomeres (15:52) – Coll Pregon (16:10) – El Trull (16:45).