Sant Abdó i Sant Senén i Sant Julià del Mont

Matinal del dia 27 de desembre de 2014
Ruta gairebé circular per la muntanya de Sant Julià del Mont, passant per punts que ofereixen molt bona vista i que transcorre pels que havien estat camins de monjos fa més de mil anys. Matí d’hivern ben aprofitat en companyia d’en Joan i la Sílvia Prat.
Aproximació: Al poble de Santa Pau, on arribem des d’Olot per la carretera GI-524, al semàfor de la carretera, trenquem a l’esquerra, agafem el camí de Sant Martí que seguim fins a Mascou on hi ha una bifurcació. Deixem de banda el carrer de l’esquerra, el de la Font del Consol i continuem per la carretera asfaltada, però estreta, deixant a mà dreta el trencant de Sant Martí i arribant a una bifurcació on hi ha un marge de greda (a la dreta) i la senyalització vertical d’Itinerannia (pal G119, la Boixeda). Aquí podem deixar un o dos cotxes sense que facin nosa.
Itinerari: Comencem a caminar per la pista que, tal com hem arribat, ens queda al davant, en direcció N, passem per la Boixeda, masia que sembla deshabitada, seguim per la pista que es va endinsant al bosc i en un pujantó cimentat, trobem una tanca que indica Mas Lladó. En aquest punt deixem la pista i agafem el camí que en surt cap a l’esquerra i que s’endinsa en un alzinar per on es va enfilant. A mida que pugem el terra es va tornant vermellós i el camí xorrencat. L’últim tram per arribar al coll està força descalçat i els còdols es desfan de la roca sedimentària.
El Coll de la Boixeda és una cruïlla de camins: cap a l’est, el camí de Sant Julià; cap a l’oest, el camí ral a Batet de la Serra, i per on hem arribat, cap a Santa Pau. Nosaltres anirem cap a ponent, prenent la pista que surt cap a la nostra esquerra; la seguirem uns cent metres on trobem una cruïlla, anem cap a la dreta (camí  ral de Batet) uns pocs metres i trobem un corriol que s’enfila pel marge esquerre on un senyal (Itinerannia) ens indica que és el camí de Sant Abdó i Sant Senén. Es tracta d’un corriol força dret que puja pel bosc fins assolir el cim de Puigsacreu on es troba l’ermita dedicada als dos sants esmentats. Des d’aquest cim tenim molta vista al vessant Nord: Serra Cavallera, Puig Ou, Talló, Montmajor i Montpetit, Serra de Malforat, la Cau, Sant Miquel del Mont... Al vessant Sud, la Vall de Santa Pau presidida per la serralada de Finestres. Més a llevant, és ben visible l’esvoranc de l’antiga gredera del Croscat, amb la Serra del Corb al darrera i Cabrera i el Collsacabra més enllà.
Desfem camí fins al Coll de Boixeda on agafem el camí ample (pista) que porta a Sant Julià. A pocs metres del coll, deixem la pista i agafem el camí que en surt cap a l’esquerra, fins que al cap de poc més d’un quart d’hora, una fita i un senyal vertical, indiquen un camí més estret que surt cap a la dreta i que s’enfila per un alzinar fins a sortir al caire, en el punt on hi ha una bassa ja a tocar Sant Julià. Des d’aquí, a l’esquerra aniríem cap Serra de Bosc i Begudà o a Castellfollit passant per Mont-ros. El camí de la dreta ens portarà a Sant Julià, però abans anirem uns metres pel camí de l’esquerra (el de Begudà) per sortir a un fantàstic mirador, situat sobre Mas Cogulera, des d’on es veu gran part de la Vall del Fluvià i de l’Alta Garrotxa. A llevant i Mare de Déu del Mont enllà, arribem a veure la badia de Roses i fins al Montgrí. Tornem a la bassa i acabem de pujar a Sant Julià del Mont.
Sant Julià, actualment, són les ruïnes d’un antic monestir benedictí on posteriorment s’hi afegiren el campanar i la rectoria. A la torre-campanar, s’hi han habilitat unes escales i un terra metàl·lics que permeten accedir-hi i tenir més bona vista que a peu pla. Una mica més enllà hi ha una casa que havia servit de refugi.
Marxem de Sant Julià pel camí de Coll Satrapa, que surt en direcció E, travessa la pista i s’enfila al turonet on hi ha el vèrtex geodèsic de Sant Julià i baixa de dret a trobar la pista. Ben aviat trobem el camí que transcorre pel vessant bac d’aquesta carena, ben fresat i senyalitzat, però entre un bosc i molta vegetació, ens porta a Coll Satrapa, una altra cruïlla de camins: el de  l’esquerra, va a Coll de Palomeres i Sant Jaume i la Miana; el següent, cap a Pruan i continua també cap a la Miana. Nosaltres girem 180º cap a la nostra dreta i agafem el camí que baixa, resseguint tots els entrants i sortints de la muntanya de Sant Julià. Passem per diferents caires que fan de balconada sobre la vall del Ser entre el Sallent i Santa Pau. En un caire trobem unes fites que indiquen el camí del coll de l’Alguer; més enllà, en un altre caire, el camí que va a Sant Martí Vell. Nosaltres seguim baixant pel camí que transcorre per sota els cingles fins que arriba a tocar Mas l’Alguer. Abans d’arribar a la casa, baixem cap a l’esquerra a tocar d’unes espectaculars alzines i acabem de baixar fins a travessar un filat i ens incorporem a una pista que ja de pla ens torna al punt de sortida.
Senyalització:
- Itinerannia: La volta que hem fet segueix de ple les marques d’Itinerannia que, en aquesta volta les hem trobat adequades i útils. La volta passa pels pals G119 (La Boixeda), G118 (Coll de la Boixeda), G116 (Sant Julià del Mont) i G117 (Coll Satrapa).
- Xarxa de senders del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa (PNZVG): de la Boixeda al Coll de la Boixeda, itinerari 6, i des del Coll de la Boixeda a Sant Abdó i Senén i a Sant Julià, itinerari 8.
- Des de Coll Satrapa a la Boixeda, al camí hi ha marques de pintura blanca i verda i algunes de color taronja (camí al Coll de l’Alguer).

La Boixeda – Sant Abdó i Senén:............................................................................. 45 minuts
Sant Abdó i Senén – Sant Julià:................................................................................ 40 minuts
Anar i tornar del mirador:.......................................................................................... 11 minuts
Sant Julià – Coll Satrapa – La Boixeda: ............................................................ 1 hora 7 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................  2 hores 43 minuts
Tot seguit algunes fotografies de la sortida i més avall trobareu l’horari real i el temps efectiu  detallat.

La Boixeda

Arribant al Coll de Boixeda

Vall de Santa Pau presidida per la Serra de Finestres

Església de Sant Abdó i Senén (S. XV)

Sant Abdó i Sant Senén
 (Capanar construït l'any 1994)

El Croscat i la Serra del Corb amb el Collsacabra al darrere

Senyalització desitjada i d'agrair

L'Alta Garrotxa amb el Pirineu emboirat al darrere,
des del mirador prop de Sant Julià

Coguleres, Sant Jaume, Bassegoda, M. de Déu del Mont

Sant Julià del Mont

Cingles i relleixos de la muntanya de Sant Julià

L'Aulet
Cruïlla La Boixeda (10:00) – La Boixeda (10:03) – Tanca Mas Lladó (10:07) – Coll de la Boixeda (11:30) – Corriol a Sant Abdó (10:35) – Sant Abdó i Sant Senén (10:45 / 12:12) – Senyal de Sant Julià (12:00) – Mirador (12:05 / 12:12) – Sant Julià del Mont (12:18 / 12:30) – Coll Satrapa (12:52) – L’Aulet (13:30) – La Boixeda (13:37)