La Manera, les Torres de Cabrenç i el naixement del Muga

Excursió del dia 31 d’octubre de 2014
Les Torres de Cabrenç es troben situades en una carena, orientada gairebé de N a S, que fa tres promontoris, al cim de cada un dels quals hi ha una torre.
El conjunt estava format, principalment per tres edificacions: la primera de les torres, la torre dels Senyals (per a la comunicació amb altres torres: del Mir, de Batera, del Cos...); la segona sembla que era de defensa i que hi havia una presó, i la tercera, era el Castell, o recinte principal, del qual se’n conserva un tros de muralla i una part de la volta de l’església de Sant Miquel.
Aproximació: El punt de sortida és a la Manera, el poble més meridional de França. Per arribar-hi anem fins a Coll d’Ares per la carretera C-38. A la baixada cap a Prats de Molló, agafem la pista forestal que surt d’un revolt, al començament de la baixada, i que indica el Santuari del Coral. Aquesta pista ens portarà fins a la Manera.
Itinerari: Comencem a caminar a la Manera, al carrer de Dalt, que surt del costat d’una font, al mateix carrer on hi ha l’església. Aquest carrer puja decididament cap a la Font de Dalt i el veïnat que formen les cases del seu entorn. Després de l’última casa, el carrer es converteix en camí que transcorre pel mig del bosc i es va enfilant fins que a uns 10 minuts trobem una pista; la seguim cap a la nostra esquerra, uns pocs metres, atents al camí que s’enfila a la nostra dreta. La roureda ha deixat pas als castanyers. Seguim aquest camí uns 12 minuts i trobem la pista que va tirant de pla que seguirem, ara cap a la nostra dreta, uns 7 minuts, fins que trobem un cartell que indica, cap a la nostra esquerra, el camí a les torres. Aquí serà on vindrem a parar a la tornada.
El camí s’enfila per dintre un bosc variat (castanyers, bedolls, roures) fins que surt a una clariana des d’on veiem per primera vegada les tres Torres de Cabrenç i la casa Les Estanoses a prop nostre. Continuem pel camí que ens porta a la pista que arriba fins a la casa. Arribem pràcticament a tocar la tanca de la finca. Un altre rètol ens indica el camí cap a la nostra esquerra. Una curta pujada ens porta a una altra pista que seguim uns metres cap a la dreta i que deixem uns metres més enllà. Anem seguint les marques (groc + vermell). El camí s’enfila bosc amunt i travessa una espectacular i fosca avetosa per sortir al Coll de les Estanoses.
Al Coll de les Estanoses trobem una pista que ve de Serrallonga i que seguim cap a la nostra dreta. Passem per Puig Ballador on uns indicadors ens assenyalen el camí cap a Serrallonga,  continuem uns 10 minuts per la mateixa pista, ara amb una pujada més pronunciada, i arribem a la primera de les tres torres (1.291 m). L’indret està equipat amb cartellera informativa i zona de picnic.
Des d’aquí hi ha un camí ample que careneja que passa per la segona de les torres. Nosaltres continuem pel camí que seguíem i que passa per sota la segona de les torres i arriba a un collet des d’on podem arribar-hi. Seguim cap a l’extrem de la carena fins a trobar les restes de l’antiga muralla del castell. En aquest punt deixem per un moment el camí que ens conduirà al Pla del Castell i tombem, a la nostra esquerra per enfilar-nos al capdamunt de la carena on  estava situat el Castell. S’hi poden veure algunes petites restes i una paret del que era la volta de l’església que formava part del conjunt. Una taula d’orientació ens ajuda a interpretar la panoràmica que tenim.
Val la pena contemplar la vista que ofereix l’indret: el Canigó a davant mateix sense cap obstacle entremig; Costabona i Ull de Ter, Coll d’Ares, Montfalgars, Comanegra, Coll de les Falgueres, Pic de les Bruixes, Puig Sa Noguera, Bassegoda, Mare de Déu del Mont, Les Salines, el Fau...
Deixem el Castell i tornem al punt on havíem deixat el camí. Comença una baixada dreta i  decidida per la banda de llevant d’aquesta carena (cap a la nostra esquerra), passant primer per una fageda força vertical i que més endavant se suavitza i tomba cap a la dreta, ara de pla per una roureda. Passem al costat de dues cases en ruïnes i arribem a un pla força gran: el Pla del Castell.
Al Pla del Castell trobem una pista. Cap a la dreta va a la Manera. Nosaltres la seguim cap a l’esquerra uns 3 minuts fins que trobem, a la nostra esquerra, un indicador del camí a Costoja. Seguim per aquest camí que transcorre per una humida fageda fins que arribem a un punt on desapareix el bosc per donar pas a un paisatge lunar, una terra vermella molt solcada. Arribem al caire del serrat que forma aquest canvi de conca: a l’altra banda del caire s’hi troba el naixement del Muga i una placa que ho assenyala.
Reculem fins al Pla del Castell i comencem la baixada cap a La Manera, seguint  dues senyalitzacions diferents: ratlla taronja (que ve de Costoja) i ratlla groga. El camí, majoritàriament pista, ens porta a trobar el primer cartellet de fusta que indicava les Torres de Cabrenç, on tanquem la vota que hem fet avui. Ens queda una mitja horeta, desfent el camí que hem fet a la pujada, i arribem a la Manera.
Senyalització: Des de la Manera fins al Pla del Castell seguim les marques formades per una ratlla groga i una de vermella. Des del Pla del Castell fins a la Manera, seguim dues senyalitzacions diferents que coincideixen en aquest tram: línia groga i línia taronja. Al capdavall d'aquesta entrada hi trobareu detalls dels senyals.

La Manera – Torre dels Senyals (1a torre): ........................................................... 1h 25 minuts
Torre dels Senyals – Castell (3a torre): ..................................................................... 10 minuts
Castell – Pla del Castell: ........................................................................................  20 minuts
Pla del Castell – Naixement del Muga – Pla del Castell: ............................................. 43 minuts
Pla del Castell – La Manera: ................................................................................. 1h 2 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  3 h 40 minuts

Vista de les Torres de Cabrenç

La fageda tot just comença a trencar el color

Torre dels senyals (1a torre)

Pujant al Castell. Al fons, el Pirineu
i més endavant, Santuari del Coral

Des del Castell, volta de l'església i segona torre.
Al fons, el Canigó

Vista cap al Coll de les Falgueres i el Pic de les Bruixes

Tardor incipient

Arribant al Pla de la Muga

Al naixement del Muga, vista enrere:
les Torres, Coll d'Ares, Costabona i cims d'Ull de Ter

Arribant a la Manera. Feixes i cases molt ben endreçades

Detalls de la senyalització que seguim

Marques VG que ens acompanyen
de la Manera fins al Pla del Castell

Indicador on deixem la pista per
pujar cap a les Estanoses

Indicadors que trobem a partir
del Puig Ballador / Coll de les Estanoses

Indicador a la primera torre

Indicador al castell

Al Pla del Castell (I)

Al Pla del Castell (II)

Per anar al Pla de la Muga
des del Pla del Castell, cal seguir
l'indicador a Costoja i les marques