Puigsacalm (1.514 m) i Puig dels Llops (1.486 m)

Matinal del dia 28 de setembre de 2014
Clàssica sortida al cim del Puigsacalm i al  Puig dels Llops des de Coll de Bracons. El fet de ser una excursió fàcil, típica i clàssica, no resta encant al recorregut i al paisatge per on transcorre: fagedes espectaculars, rasos, prats i planes verds i ufanosos amb bestiar que hi pastura, cingles i espadats...
És una excursió fàcil, curta i resultona, per això, tot i que al Puigscalm s’hi accedeix per altres camins, aquest és molt concorregut.
Aproximació: Sortim del Coll de Bracons, situat a la carretera de Joanetes a la Vola (GIV-5273), a 1.132 m. metres d’altitud, que separa el Massís del Puigsacalm de la Serra de Llancers.
Itinerari: Comencem a caminar enfilant-nos pel marge pedregós que hi ha al mateix Coll de Bracons, en direcció N. Un cop superat aquest primer marge, es dibuixa un camí ben fressat que travessa una fageda abundosa i frondosa amb alguns exemplars monumentals. S’enfila de forma continuada i, en alguns punts, fent alguna ziga-zaga, supera desnivells més pronunciats.
A uns 10-12 minuts de la sortida, deixem a mà dreta el camí que, resseguint la carena del massís del Puigsacalm, ens portaria al Puig Tossell Xic i al Puig Tossell Gros, que amb els seus 1.461 m és el cim més alt d’Osona, i al Puig de Civaderes, i va a sortir al Ras de Civaderes a trobar el camí per on anem nosaltres. Deixem aquest camí de la dreta i seguim pel camí principal. Alguna altra vegada hem fet aquesta interessant variant que descriurem un altre dia.
A uns 30 minuts des de la sortida, el camí tomba cap a la dreta. Si continuéssim pel de l’esquerra aniríem al Puig de l’Àliga i el Puig Curull. Som a la collada de Sant Bartomeu. Prenem el camí de la dreta, que s’enfila per la fageda situada a l’obaga, i que ens portarà a Font Tornadissa. Abans d’arribar-hi, trobarem un senyal vertical i deixarem el camí ample i ben marcat que va a Sant Bartomeu de Covidasses i Vidrà. En aquesta bifurcació, el camí de Font Tornadissa és el de la dreta.
La Font Tornadissa és troba situada en una coma que formen els rasos de Manter i de la Blada, herbosos i poblats de faigs als vessants del bac. La font, ens ofereix aigua ben fresca i un abeurador per al bestiar.
Després de la font, pugem per uns rasos herbosos i en pocs minuts arribem als Rasos de Manter. Girem cap a la dreta i seguim pel caire herbós que delimita el final de la fageda fins al Ras de Civaderes on, travessant una portellera ens endinsem novament a la fageda, per on seguirem fins a tocar el cim del Puigsacalm. Poc abans d’arribar al cim, en un punt on trobem una petita, però equipada i permanent farmaciola, el camí que seguíem continua i indica Santa Magdalena i el Puig dels Llops; el que va al Puigsacalm és el de la dreta. Ens queda el tram final del camí (menys de 5 minuts) que s’enfila pel llom d’aquest estrep rocallós que és el Puigsacalm.
Des que hem sortit als Rasos de Manter que se’ns ha obert la vista, sobretot a la banda de ponent: Bellmunt, Vidrà. Al cim del Puigsacalm, sobretot si el dia és clar (no és el cas d’avui) tenim vista a 360º: Pirineu, Pedraforca, Montserrat, Collfred, Freixeneda, Alta Garrotxa, Pirineu, La Vall d’en Bas, Puig Rodó, Serra de Llancers, Falgars, Cabrera i Aiats, la Plana de Vic, el Montseny...
Baixem cap al peu del promontori i retrobem el camí que indicava Santa Magdalena i el seguim fins al Puig dels Llops, un altre promontori semblant al Puigsacalm, situat al damunt de Santa Magdalena, que veiem a sota mateix.
Tornem fins al peu del Puigsacalm, ara sense enfilar-nos-hi, i a partir d’aquí desfem camí fins al Coll de Bracons, el nostre punt de sortida.
Matinal d’un diumenge de tardor, amb temperatura d’estiu i amb més núvols que sol.

Coll de Bracons – Font Tornadissa: .......................................................................... 55 minuts
Font Tornadissa – Puigsacalm: ................................................................................ 35 minuts
Puigsacalm – Puig dels Llops: ................................................................................  10 minuts
Puig dels Llops – Coll de Bracons: ...................................................................... 1h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  2 h 55 minuts

Serra de Llancers

Pujant als Rasos de Manter

Portella al Ras de Civaderes

Nuvolades al cim del Puigsacalm

Esmorzar amb vistes a Coll de Bracons

El Puig dels Llops des del Puigsacalm

Cabrera i Aiats

Flor de safrà

La boira tapa el Puigsacalm (des del Puig dels Llops)

Santa Magdalena

Faig espectacular

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Coll de Bracons (8:25) – Camí al Puig Tossell (8:37) – Collada de Sant Bartomeu (8:55) – Camí a Sant Bartomeu i a Vidrà (9:15) – Font Tornadissa (9:20) – Rasos de Manter (9:35) – Ras de Civaderes (9:40) – Farmaciola, cruïlla Puigsacalm / Santa Magdalena (9:50) – Puigsacalm (9:55 / 10:25) – Puig dels Llops (10:35 /11:00) – Farmaciola al peu del Puigsacalm (11:13) – Ras de Civaderes (11:22) – Font Tornadissa (11:33) – Collada de Sant Bartomeu (11:52) – Coll de Bracons (12:15).