Setcases - Tregurà - El Catllar - Setcases

Excursió del dia 31 d’agost de 2014

Bonica caminada que transcorre, a l’anada, per l’antic camí de Setcases a Tregurà. A la tornada passem pel Catllar i per la vora del riu Ter.
Hem trobat un paisatge fresc i moll. Les pluges de l’estiu i, especialment, les del vespre anterior han fet que trobéssim recs, torrents i rieres ben abundosos; els prats ben molls i unes bones basses en alguns trams de camí i els trams de bosc molt humits, plens de molses i bolets.
Ens ha sorprès especialment el bon estat de conservació en què es troba el conjunt del Catllar: església, casa, cabana i quintà; tot plegat amb parets fermes, herba ben cuidada i plantes ornamentals. Molt millorat respecte uns anys enrere.
Tots dos camins estan senyalitzats amb marques blanques i grogues (algunes una mica velles) dels senders de petit recorregut (PR). El camí que seguim d’anada coincideix amb Itinerannia (R-103 a R-101), que va de Setcases a Vilallonga de Ter i que nosaltres seguim fins a Tregurà.
Aproximació: El nostre punt de sortida se situa al poble de Setcases. Avui hem deixat el cotxe a l’aparcament que hi ha prop de la rotonda situada a l’entrada del poble, a tocar de la depuradora, al paratge anomenat Font del Vivé.
Itinerari: Des de l’aparcament, pugem pel carrer que va cap a dintre el poble i que s’enfila davant nostre, al capdamunt ens hem de decantar a l’esquerra fins a trobar el carrer de la Font, que el seguirem fins al final on se situa l’inici del recorregut que fem avui.
Al final del carrer de la Font, hi ha un punt d’Itinerannia (R-103 – Carrer de la Font). Sortim per aquest camí que de seguida entra al bosc. Coincideixen les marques grogues d’Itinerannia i les blanc i groc del sender de petit recorregut (PRC). El primer tros, el camí segueix paral·lel al riu Ter, però a una alçada força superior. Travessem el Torrent del Pastuira, que fa un salt d’aigua ben abundós; continuem pel bosc fins que sortim a la pista que ve del Catllar; la seguim de pujada (cap a la nostra dreta), amb el Puig de Fontlletera al fons, fins que arribem a la Cabana del Ras, on deixarem la pista.
Passem a tocar la casa (deixant-la a la nostra esquerra; observem marca groga a la paret i a la tanca), travessem un filat i seguim el camí que baixa entre els prats (vigilant de no perdre les marques). Després del prat, s’endinsa al bosc, passa per la Font de Sant Martí i fa una forta baixada fins arribar a la riera del Catllar; la travessem per una palanca feta amb tres troncs de pi. A l’altra banda de la riera, la seguim uns metres aigües avall (2 minuts aprox.) per un camí ample / antiga pista. Hem de estar a l’aguait d’un corriol (marques poc visibles) que s’enfila a la dreta cap a uns altres prats que travessem abans de tornar-nos a endinsar al bosc. Primer travessem un petit torrent i poc després passem pel Salt del Querroig, saltant d’aigua que avui hem trobat espectacularment abundós. A partir d’aquest moment, el camí s’endinsa al bosc humit i frondós amb bedolls, avellaners... Una pujada decidida i el camí surt a una antiga pista que seguim fins que arribem a Tregurà, després de passar per un pontarró sobre la canonada que va a la central. En aquest punt (R-101 – Tregurà - Veïnat de Dalt) deixarem el recorregut d’Itinerannia que continua cap a Vilallonga.
Per tornar a Setcases passant pel Catllar, hem de marxar de Tregurà seguint uns cent metres la carretera que baixa a Vilallonga. Després d’una casa que queda sota la carretera, hi ha el rètol dels Senders de la Vall de Camprodon (PRC). Tombem fort cap a l’esquerra i, seguim un camí ample. El primer tros és una mica embolicat: filats pel bestiar que no es poden obrir, camí brut ple d’ortigues, basses, corriols a dreta i a esquerra... Hem de seguir pel camí ample que ens porta a trobar el canal que baixa a la central. Tot i que el camí passa per sota el canal, el trobem inundat i el salvem per la nostra dreta.
Continuem per aquest camí ample, ara més net i ben definit fins que arribem a Les Tallades. Passem per sota la casa, travessem el torrent i seguim uns metres mes per la pista fins que a la nostra dreta trobem un camí que baixa i s’endinsa al bosc (a dos minuts de la casa). Cal estar a l’aguait de no passar de llarg. Passat el primer tros, el corriol esdevé un camí ben definit que ens porta, altra vegada enmig de bosc fins a trobar la riera del Catllar. La travessem i sortim a la pista que hi puja. El camí transcorre per les feixes del Catllar, passa a tocar l’església i entre la cabana i la casa, tomba cap a la dreta per baixar una mica i anar cap a trobar el riu Ter per seguir-lo sempre per la riba dreta aigües amunt fins arribar a Setcases. Es tracta d’un camí planer, ben definit i senyalitzat. Passa a tocar una depuradora (en desús) i arriba al poble pel paratge de la Font del Vivé.
Setcases – Tregurà de Dalt: ............................................................................  2h 20 minuts
Tregurà – El Catllar: ............................................................................................. 45 minuts
El Catllar - Setcases: ........................................................................................... 20 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................   3 h 25 minuts
Tot seguit trobareu unes quantes fotografies i, més avall, el temps de marxa efectiva més detallat.

Basses i mullenades al camí

La cabanya del Ras amb el Fontlletera al fons

Arribant a Tregurà. Vista enrere amb el circ de Concrós

Tregurà. Indicador del camí de tornada

El canal, amb el camí a sota
indundat i impracticable

Les marques del PR
al camí de tornada

Les Tallades

La riera del Catllar

El Catllar: corral i església

La casa del Catllar
Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Setcases. Carrer de la Font (09:00) – Torrent del Pastuira (09:10) – Pista del Catllar (09:40) – Cabanya del Ras (09:55) – Riera del Catllar (10:15) – Salt del Querroig (10:28) – Tregurà de Dalt (11:20 / 12:15) – Les Tallades, casa i torrent (12:40) – Corriol que s’endinsa al bosc (12:42) – Riera del Catllar (12:55) – El Catllar (13:00 / 13:10) – Setcases (13:30).