Pic de l’Infern (2.869 m)

Excursió del dia 21 de setembre de 2014
Ascensió al Pic de l’Infern amb sortida del Pla d’Hospitalet, pujada pel Coll de la Marrana, Aigols Podrits i cabana de Tirapits. Tornada pel Coll de l’Infern i baixada fins a Aigols Podrits per la Coma de l’Infern.
Matí de cel tapat i ventet fresc que ens ha mantingut els núvols a ratlla i ens ha estalviat de mullar-nos.
Aproximació: El nostre punt de sortida és al Pla dels Hospitalets, a la carretera de l’estació d’esquí de Vallter 2000, on comença el camí que porta al refugi d’Ull de Ter.
Itinerari: Des de la carretera (Pla dels Hospitalets) agafem el camí del refugi d’Ull de Ter. Hi coincideixen les marques del GR-11 i d’Itinerannia que ens acompanyaran fins a la cabana de Tirapits. El camí no té pèrdua i s’enfila decididament passant pel refugi d’Ull de Ter (2.235 m) i continua amunt cap al Coll de la Marrana (2.529).
Al Coll de la Marrana, seguim el que s’anomena el “Camí de Núria a Ull de Ter” que, baixa per la Feixa Llarga fins als Aigols Podrits, seguint aquesta gran coma, la Coma del Freser, presidida pel cim que porta el mateix nom.
Als Aigols Podrits, hi ha la bifurcació del camí que baixa Freser avall cap al Refugi de Coma de Vaca (GR-11.7). Nosaltres continuem pel camí de Núria (GR-11) que s’enfila lleugerament entre el Tirapits (a la nostra esquerra) i els Pics dels Gorgs i de l’Infern (a la nostra dreta). Aquí veiem els primers isards dels molts que veurem avui. Seguim el camí principal fins a la cabana de Tirapits on deixarem totes les marques que seguíem, que ens portarien cap a Núria, passant pels colls de Tirapits, de la Vaca, de Carançà i de Noucreus.
Des de la cabana de Tirapits, és ben visible el nostre objectiu: el Pic de l’Infern. Només ens resta seguir el camí que en direcció N, puja cap al Portell, carenejar un tram (pas una mica aeri) i continuar pel camí un xic per sota la carena (cara N) que s’enfila a tocar el Pic dels Gorgs i ens mena al coll i al Pic de l’Infern (2.869 m).
Quan sortim a la  carena, al Portell, comencem a tenir molta vista de la banda N. A primer terme, el circ i els Estanys de Carançà i una gran panoràmica: Puigmal, el Cadí, Torre d’Eina, Pic del Racó, la Banya del Boc, Cambra d’Ase... Montserrat... i de cims de la Cerdanya. Al Pic de l’Infern, s’hi afegeixen els estanys i els cims de Comamitjana, Bacivers, Bastiments, el Pic del Freser, Canigó, Serra de Madres... Al fons, Cerdanya enllà, el Carlit, els Perics...
Emprenem la baixada, sense torbar-nos gaire per por de mal temps, en direcció al Pic del Freser o de Vetes Blanques, però no hi arribem. Quan som al punt més baix d’aquest tram de carena, baixem cap a la nostra dreta en direcció als Aigols Podrits, des d’on tornem al punt de sortida pel mateix camí per on hem vingut.
En aquesta baixada fins als Aigols Podrits trobem un nombrós escamot d’isards que reposen i que, en sentir-nos, es mobilitzen i marxen, alguns cap al Pic del Freser i els altres -la majoria- en direcció al Portell i al Pic inferior de la Vaca. Gaudim de l’espectacle i ens regalem observant-los i fotografiant-los. Més avall, marmotes i marmotins corren pels prats i s’amaguen abans que passem a prop seu. Al Coll de la Marrana, observem uns voltors que ja havíem vist quan pujàvem. Un matí ben aprofitat amb la possibilitat de veure, de prop, aquesta fauna que altres vegades veiem més d’escallimpada. Afegir-hi que, al matí, tot pujant cap al refugi d’Ull de Ter hem ben observat un esquirol que, juganer, saltironava d’una banda a l’altra del riu.
Pla d’Hospitalets – Cabana de Tirapits:................................................................ 2 h 00 minuts
Cabana de Tirapits – Pic de l’Infern:.......................................................................... 30 minuts
Pic de l’Infern – Coll de la Marrana: ....................................................................  1 h 10 minuts
Coll de la Marrana – Pla d’Hospitalets: ..................................................................... 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  4 h 20 minuts

Vista de l'alta Garrotxa

El Portell, Pic dels Gorgs i Pic del Freser o Vetes Blanques

Pel camí de Núria (marques GR i Itinerannia)

Cabana de Tirapits i isards a la carena

Isard, el Portell i Pic de l'Infern

Coll de la Marrana, a la dreta, el Gra de Fajol;
al fons, Costabona, Roca Colom i Crestes de Rojà

A l'esquerra el Gra de Fajol. A la dreta, Coll de la
Coma d'Orri i l'Alta Garrotxa al darrere

Estany Blau, Coll de Carançà i
camí de Núria. Al fons a la dreta, el Cadí

Pic de l'Infern

Isards, camí d'Aigols Podrits

Al Coll de la Marrana,
amb la Portella de Mantet i el Canigó al fons

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Pla d’Hospitalets (8:45) – Refugi d’Ull de Ter (9:03) – Coll de la Marrana (9:45) – Aigols Podrits (10:05) – Cabana de Tirapits (10:45 / 11:20) – Pic de l’Infern (11:50 / 12:00) – Aigols Podrits (12:45) – Coll de la Marrana (13:10 / 13:20) – Refugi d’Ull de Ter (13:50) – Pla d’Hospitalets (14:00).