#esteladesalcim de Montmajor (1.079 m)

Quatre dies abans del que ha estat la manifestació multitudinària de la diada de l’11 de setembre [http://escorniflaire.blogspot.com.es/2014/09/impressionava-amb-v.html], hem tornat a participar en la iniciativa del Col·lectiu #esteladesalcim.
Inspirats per la relació estreta entre muntanya i país i tenint en compte el muntanyisme com a part de la identitat catalana, l’any passat van proposar fer ascensions simultànies als cims més emblemàtics de Catalunya. El 8 de setembre del 2013 vam ser més de 4.000 participants inscrits que vam coronar 351 cims, un èxit de participació que va animar els organitzadors a repetir la convocatòria per diumenge 7 de setembre de 2014. Enguany hem estat 2.455 persones i hem pujat a 239 cims.
Es tracta de triar un cim i inscriure’s. El dia proposat, cal fer l’ascensió al cim escollit, coronar-lo amb estelades i a les 12 del migdia fer algunes fotografies que s’enviaran per tal que es publiquin al web dels organitzadors www.esteladesalcim.cat .
Hi hem participat amb l’Associació OVOXO – Poble d’Oix (http://ovoxopobledoix.wordpress.com/). Hem estat un grupet de 12 persones que el matí xafogós del primer diumenge de setembre hem pujat al Montmajor.
Recorregut
Aproximació: Sortim d’Oix en vehicles 4x4 per anar a Toralles per la pista del Forn i cal Quic. Deixem els cotxes a la plana de la Costa, abans d’arribar a les quadres dels cavalls del Mercer de Toralles.
Itinerari: Des de la plana de la Costa, situats de cara a les quadres, anem a trobar l’antiga pista que puja a la costa, cap a la nostra mà dreta. L’antiga pista travessa el filat elèctric. Seguint la pista pujaríem a la Costa, però nosaltres agafem una drecera que, a pocs metres de travessar el filat, s’enfila cap a la dreta i ens porta directament a l’abandonada casa de la Costa. Els voltants de la casa es troben en un estat deplorable: hi ha un munt d’escombraries: ampolles i pots de vidre, recipients de plàstic, metall, llauna, sabates velles... La casa és inaccessible, el bardissam que l’envolta fa que amb prou feines es vegi la part superior i un teulat esfondrat. Ja a tocar la Costa, deixem la casa a l’esquerra i un petit corral a mà dreta. Passem per damunt de la casa travessant uns metres de camí força embardissat i sortim a una clariana de l’alzinar (té pinta d’antiga plaça carbonera). A partir d’aquí seguim un camí net i ben fresat. Puja sense torbar-se per la Portella i tenim unes espectaculars vistes de la vall d’Oix, amb el Montpetit, Santa Bàrbara, el Ferran, Bassegoda, Gitarriu... Continuem pujant, ara ens queda a l’esquerra una espectacular cinglera on ens acostarem més endavant.
Arribem al Coll de la Bassa, girem cap a l’esquerra (el camí de la dreta ens portaria a la Font de Montmajor) i anem a sortir a un caire. Ens acostem a un balconet situat a la cinglera que fa de mirador: Montpetit, Toralles, la Vall de Carrera, Castellar de la Muntanya... Observem una espectacular parella de voltors que se’ns passegen per davant.
Tornem al camí, pocs metres més i girem cap a la cara Nord i enfilem l’últim tros per un rost pedregós i herbat. Quan arribem al caire, anem cap a la nostra esquerra per arribar al cim de Montmajor que també es coneix com a Bo de la Creu. El cim és un caire ple de pedres cantelludes. Cap a la banda nord tenim vista de Pera, Beget, la Serra de Monars, el Canigó... Les alzines ens priven de tenir vista a la banda de migdia.
Baixem pel mateix camí. Passant per la Costa, fem una petita recollida de vidres que ens endurem i llençarem als contenidors d’Oix.
Plana de la Costa - Montmajor: .......................................................................  1h 20 minuts
Montmajor – Plana de la Costa: ............................................................................ 55 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................   2 h 15 minuts
Tot seguit trobareu unes quantes fotografies i, més avall, el temps de marxa efectiva més detallat.

Vista des de la Portella

#esteladesalcim

Vista des del Montmajor cap al Nord

La Costa

Petit corral de la Costa

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Plana de la Costa (09:15) – La Costa (09:30) – Coll de la Bassa (10:15) – Montmajor (10:35 / 11:45) – Plana de la Costa (12:40).