Balandrau (2.584 m)

Matinal del dia 3 d’agost de 2014
Aproximació: El nostre punt de sortida es troba situat a la pista forestal que va de Tregurà Pardines; concretament el punt proper al Collet de la Gralla, d’on surt un ample camí (antiga pista) que va fins al Coll de Tres Pics.
Itinerari: Comencem a caminar a tocar del Collet de la Gralla enfilant per l’ample i marcat camí que ens porta fins al Coll dels Tres Pics, passant entre el Castell dels Moros (el deixem a la dreta) i el Turó de la Bersola (el deixem a l’esquerra), per la Collada de Font Lletera, per la Font Lletera i, seguint pel Clot de la Congesta, amb un fort i últim repetjó arriba a la Collada de Tres Pics.
Tot pujant, tenim vista del Costabona i, mirant enrere, de l’Alta Garrotxa, el Puigsacalm, el Montseny i, al fons, Montserrat. Al Coll de Tres Pics, se’ns obre una bona vista de la Coma del Fresser, amb el Fresser i Bastiments al fons, i de Coma de Vaca, encerclada pel Torreneules, el Pic Superior de la Vaca i el Tirapits. A la nostra dreta ens hi queden, ben visibles, el Pic de Font Lletera i el Pastuira. A sota mateix es veu l’antic refugi de Coma de Vaca (el nou, des del coll mateix no es veu).
Nosaltres agafem el camí que surt cap a la nostra esquerra, que al començament segueix la carena. Es tracta d’un camí ben definit amb un seguit de fites que fa que no tingui pèrdua. Deixem a la nostra esquerra els Tres Pics i els voltem per la banda del Freser, de manera que tenim una bona vista dels camins que passen per aquell sector: el camí del Canal, el camí dels Enginyers i més enllà, el camí de Fontalba a Núria, amb el Puigmal al damunt. Es veu bé, també, una part del recorregut del cremallera que puja a Núria. Poc després de començar a caminar, darrere el Torreneules Petit, es distingeix el Torreneules Gros i es van diferenciant els cims de l’Olla de Núria.
Amb mitja horeta de pujada des del Coll, arribem al Cim del Balandrau (Malandrau). A més de la vista sobre el sector de Núria, ara en tenim també del Pedraforca, Montserrat, La Mola, el Montseny...
Emprenem la baixada cap a la Coma de Fontlletera, sense seguir un camí gaire definit. Primer baixem uns metres fins a situar-nos al llom que baixa en direcció Sud-est i continuem baixant cap al clot. Passem per la Cabana de Fontlletera i arribem al Torrent de Font Lletera, que el seguim fins a trobar la pista que ve de Tregurà. Només ens queda seguir-la fins arribar al punt de partida.
Ha estat un matí ben clar i serè. Hem gaudit de bona vista i d’una molt bona temperatura per caminar. Al migdia, però, quan hem arribat a la pista, ja pujava la boira.
Hem vist dos escamots d’isards, un exemplar se’ns ha acostat de manera que l’hem pogut veure molt bé i, a la baixada, hem trobat marmotes.
Esmentar que el camí de pujada fins al Coll dels Tres Pics, tot i que no hi ha pràcticament senyals, coincideix amb Itinerannia, que continua cap al refugi de Coma de Vaca.
Excursió agradable a un cim molt agraït, sobretot pel que fa a vista. És la segona vegada que he arribat a aquest cim. La primera va ser l’any 1976 (ja fa una pila d’anys) i hi vaig pujar des del Serrat. Després havien vingut dos intents més, tots dos fallits. El primer, acompanyada del pare (any 1978 aproximadament); havíem sortit de Tregurà i poc abans d’arribar a la Creu de Fusta vam recular perquè ell no es trobava bé; unes hores després vam saber que havia tingut la seva primera angina de pit. El segon, a l’any 2000, amb una colla amb mainada, em vaig quedar a mig camí amb la més petita.
Collet de la Gralla – Coll de Tres Pics:.................................................................. 1h 10 minuts
Coll de Tres Pics - Balandrau: .................................................................................. 30 minuts
Balandrau – Collet de la Gralla:........................................................................... 1h 20 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................................  3 hores
Tot seguit trobareu unes quantes fotografies i, més avall, el temps de marxa efectiva més detallat.

Balandrau, Tres Pics i Coll de Tres Pics
des del Coll de Font Lletera

Vista de l'Alta Garrotxa

Coma de Vaca i Coma del Freser des del Coll de Tres Pics

Isard als Tres Pics

Gorges del Freser amb Fontalba i el Puigmal al fons

Cim de Balandrau amb el Bastiments al fons

Cabana de Font Lletera

Al migdia, la boira ens atrapa

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Collet de la Gralla (08:35) – Bassa de sota el Castell dels Moros (8:53) – Bassa Collada de Font Lletera (09:00) – Font Lletera (09:25) – Coll dels Tres Pics (09:45 / 10:05) – Balandrau (10:35 / 11:25) – Torrent de Font Lletera (12:10) – Pista (12:15) – Collet de la Gralla (12:45)

1. Felicitats pel post.
    Aquest pic em porta molts bons records. És el primer pic de més de 2000 metres que vaig fer. Era bastant nevat, l'1 de maig del 1972.
    Només fa 42 anys... I mai més he deixat de fer alta muntanya.