Pic del Bac o Puig de les Agudes (1.976 m)

Sortida del dia 20 de juliol de 2014
Aproximació: El nostre punt de sortida és Setcases, concretament l’aparcament situat al costat de la carretera que puja a Vallter.
Itinerari: Sortim de l’aparcament i anem a travessar el riu Ter pel pont d’en Jepet. A l’altra banda del Ter, anem cap a la dreta, seguim uns metres el Torrent de Vall-Llobre que travessarem pel pont d’en Xeco.
A partir d’aquí el camí puja decididament pel Bac de Setcases, entre pinedes frondoses, travessant alguns prats alpins, fins arribar a Pla de Lliens on se’ns obre una espectacular vista del Pirineu: Balandrau, Font Lletera, Pastuira, la Coma d’Orri, Gra de Fajol, Bastiments, Pic de la Dona, Roca Colom, Circ de Concrós i Costabona. Mes a prop, la Collada Verda i el Puig Sistra. Es tracta d’un antic camí de pastors i traginers que comunica els pobles de Setcases i Molló.
A partir del Pla de Lliens, el camí puja seguint el clot d’un rec fins a Coll de Lliens. Arribats al coll, nosaltres deixem el GR11 que continuaria cap a Molló. Som a la carena i, a la banda de llevant, tenim unes bones vistes de la Garrotxa i l’Alta Garrotxa.
A Coll de Lliens comencem a resseguir la carena amb els seus puges i baixes: Pic de les Bigues, Pla Rodó i el nostre objectiu, el Puig de les Agudes o Pic del Bac.
Dalt del cim, recordem la incidència que hi tingué lloc un diumenge de tardor de l’any 1975. El senyor Montañà, just arribant al cim hi morí d’una aturada cardíaca; l’acompanyaven l’Isidre Charles i el meu pare, en Ramon Llongarriu. Recordo amb tot detall el moment en què el pare, des de Setcases, va telefonar a casa per comunicar el fet ocorregut. Potser perquè no feia gaire bon temps o potser perquè m’havia regirat un peu, jo aquell dia no els acompanyava. Em vaig estalviar un bon ensurt i una experiència poc agradable. Al cim, hi ha la creu que commemora la mort d’aquell excursionista olotí.
Comencem la baixada seguint la tanca que separa les pastures de Vilallonga de les de Setcases (crec que  coincideix força amb el límit municipal) fins que trobem la Font Roja. El color dels sediments de la font fan honor al seu nom. Allà travessem la tanca; deixem el terme de Vilallonga i ens endinsem al de Setcases; anem de pla (seguint camins traçats pel bestiar que hi pastura), fins al Pla de Lliens, resseguint en sentit contrari al camí que hem fet d’anada, ara uns 150 metres per sota. Arribats al Pla de Lliens,  retrobem les indicacions del GR11 i desfem camí fins arribar a Setcases.
De Setcases fins a Coll de Lliens, el camí coincideix amb el tram del GR11 que comunica Setcases amb Molló. També coincideix amb la senyalització d’Itinerannia.
Es tracta d’una excursió de poc recorregut, però d’un desnivell considerable (700 metres entre Setcases i el Pic del Bac).
La nit anterior ha plogut i tronat i al matí hem dubtat de si sortir o no. Finalment, més tard del que és habitual, hem sortit. El temps s’ha ben aguantat i ha estat una excursió agradable i molt agraïda.
Setcases – Coll de Lliens:................................................................................... 1h 55 minuts
Coll de Lliens – Pic del Bac: ..................................................................................  35  minuts
Pic del Bac - Setcases:...................................................................................... 1h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  4 h 10 minuts
(2h 30 minuts de pujada i 1h 40 minuts de baixada).

Tot seguit trobareu unes quantes fotografies i, més avall, el temps de marxa efectiva més detallat.

Torrent de Vall-Llobre i pont d'en Xeco

Setcases

Vista del sector d'Ull de Ter des de Pla de Lliens

Vista de l'Alta Garrotxa des de la carena

Recordant Marc Montañà

Al cim

Font Roja

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Aparcament de Setcases (9:40) – Punt on el GR11 deixa la pista i s’endinsa al bosc (10:03) – Pla de Lliens (tancat per recollir bestiar) (11:05) – Cruïlla GR11, gira a la dreta (11:13) – Coll de Lliens (11:35 / 11:40) – Pic del Bac (12:15 / 13:05) – Font Roja (13:15) – Pla de Lliens (tancat per recollir bestiar) (13:55) – Setcases (14:45)