Fontalba (2.070 m) – Puigmal (2.911 m) – Núria (1.965 m) - Fontalba

Excursió del dia 26 de juliol de 2014
Aproximació: El nostre punt de sortida és el final de la pista que des de Queralbs puja a Fontalba. Es tracta d’una pista d’uns 11 km que en vehicle tot terreny es fa molt bé i, tot i que s’hi veien vehicles normals, és recomanable per a tot terrenys, ja que és força pedregosa.
Itinerari: Al final de la pista, sortim al prat, la Collada de Fontalba, on comencen dos camins: el que va més cap avall i cap a la dreta que, passant pel Torrent de Fontalba, va a Núria (serà el nostre camí de tornada); el que s’enfila més a l’esquerra pel caire del serrat, és el que va al Puigmal.
Nosaltres prenem el segon que, els primers metres s’enfila suaument pel prat herbós, tot i que  de seguida continua pujant decididament. Passa per la Solaneta de Fontalba, segueix cap al cim de l’Adou (o de la Dou) i continua per la carena que ens porta al peu del Puigmal. L’últim tram, unes ziga-zagues que s’enfilen per un pendent pedregós i molt costerut, ens porten fins a l’últim replà -ja a pocs metres del cim-, on el camí se suavitza i arriba fins al cim.
Fa un dia serè i assolellat que ens permet gaudir de molt bona vista. Mentre pugem, a la nostra esquerra distingim el Costa Pubilla, la Tossa d’Alp, el Moixeró, el Pedraforca, el Cadí...; a la nostra dreta, els Torreneules, Fontnegra, el Coll de Noucreus, el Pic de l’Infern... A darrere ens hi queden el Taga, Serra Cavallera, el Balandrau, el Pastuira... Al cim, se’ns obre la visió sobre la Cerdanya: Matamala, els Angles, Els Peric, El Carlit, Font-Romeu... I més a prop nostre: Puigmal de Llo, Pic del Segre, Finestrelles, Pic d’Eina... i tota l’Olla de Núria.
El Puigmal és una muntanya molt freqüentada. Al cim hi ha molta gent (a peu, en bicicleta i, fins i tot, una colla que arriben en cavall).  Hem d’esperar torn per fer-nos una foto amb la creu de fons.
Des del cim baixarem a Núria per la Coma de l’Embut. Primer, el camí transcorre per una tartera força dreta, erosionada i de pendent ben pronunciat. Quan s’aplana una mica, segueix baixant –ara ja més suaument- seguint el curs del Torrent de la Coma de l’Embut.
El nom de l’Embut es deu a uns fenòmens càrstics existents a la Vall de Núria: l’aigua s’escola per alguns dels diversos forats que hi ha a la coma de l’Embut (Embut 1, 2, 3 i 4, i Catau de l’Ós, descrits per diversos espeleòlegs (http://espeleobloc.blogspot.com.es/2009/10/forats-de-lembut-vall-de-nuria.html).
Sortim a una balconada, a les envistes de Núria, des d’on el camí travessa el Bosc de Sant Gil i  acaba d’arribar a Núria.
Tornem a Fontalba pel camí clàssic, ben traçat que, fent alguns puges i baixes, ressegueix la falda del Puigmal per la seva banda de llevant. Hi coincideixen les marques del GR-11.6, d’Itinerannia i el Camí (els 20 min primers coincideix amb el Camí de les Coves, senyalitzat des de Núria). Bona part del nostre recorregut ens ofereix bones vistes del Serrat de les Pedrisses, el camí dels Enginyers, les Roques de Totlomón... Veiem el camí del canal i el camí antic de Núria a Queralbs. A mesura que avancem, deixem enrere la vall de Núria; primer deixem de veure el santuari i després l’alberg del Pic de l’Àliga. Passem per la Barraca de Gombrèn, per l’abundós Torrent de Fontalba i arribem a la collada passant per uns prats verds i ufanosos on pasturen unes vacades i euguessades impressionantment netes, ben cuidades i amb unes cries precioses.
Una altra excursió que no hem començat gaire aviat. El dia abans al vespre hem tingut sessió de llamps, trons i pluja, cosa que ens ha fet dubtar de si faria bon temps. Finalment, hem tingut un temps formidable i hem fet una bonica sortida en companyia d’en Joan i de la Sílvia Prat [ho havia de dir ;-)!].

Fontalba – Puigmal:............................................................................................ 2h 15 minuts
Puigmal - Núria: ................................................................................................. 1h 25 minuts
Núria - Fontalba:................................................................................................  1h 40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  5 h 20 minuts
(altres vegades hem pujat al Puigmal en menys de dues hores; avui, però, la pujada se’ns ha fet més feixuga i hi hem trigat una mica més)
Tot seguit trobareu unes quantes fotografies i, més avall, el temps de marxa efectiva més detallat.

El Puigmal des de la Collada de Fontalba

A la Collada de Fontalba, veiem gairebé tot el camí de pujada

Vista cap al Taga i Serra Cavallera

Ens queda l'últim repetjó.
Al fons, Torreneules, l'Infern, Nou Creus...

Al cim, envoltats de gent, bicicletes i cavalls

Baixant per la Tartera, cap a la Coma de l'Embut.
Al fons: Pic d'Eina, Noufonts, Nou Creus i cims d'Ull de Ter

Puigmal de Llo, Collada d'Err i el Segre.
Al darrere: Peric, Carlit, Font-Romeu, Matamala...

Pics i comes de Noufonts i de Noucreus,
des de la Coma de l'Embut.

Salt d'aigua del Torrent de l'Embut

A les envistes de Núria

Barraca i coma de Gombrèn, amb el Puigmal emboirat

Euga i pollí a la Coma de Fontalba

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Fontalba (10:05) – Cim de la Dou o de l’Adou (11:05) – Collet abans del cim del Puigmal (11:45/12:05) – Puigmal (12:40/13:20) – Salt d’aigua (14:05) – Envistes de Núria (14:20) – Núria (14:45/16:20) – Barraca de Gombrèn (16:50) Fontalba (18:00)