Santa Pau – Finestres – Castell de Finestres – Santa Pau

Sortida del dia 1 de juny de 2014
Excursió des de Santa Pau a Santa Maria de Finestres i al Castell, amb tornada a Santa Pau. Es tracta d’una sortida amb petites variants sobre la volta clàssica que segueix molta gent i que bona part està senyalitzada per Itinerannia.
Aproximació: El nostre punt de sortida és el poble garrotxí de Santa Pau.
Itinerari: Comencem a caminar a l’aparcament que hi ha dintre el poble, al costat del pont. Enfilem per una pista que surt del mateix aparcament i que travessa un veïnat de cases de la part alta del poble. Seguim una pista que s’enfila cap a Mas Jordà i Descolls, travessem un collet i trobem una pista que seguim cap a l’esquerra, passem per uns prats i arribem a la frondosa Fageda Fonda, per on transcorre el camí en lleugera pujada fins que trobem un petit grau, l’Escaler de Sant Jordi, que ens porta als Plans de Sant Jordi. Seguim una pista que travessa aquests plans herbats i ens tornem a endinsar a la frondosa fageda, que també es coneix com la Fageda de Finestres. Trobarem l’encreuament amb el camí que puja dels Arcs i ens fixem en aquest punt, ja que a la tornada hi baixarem*.
El camí va pujant per la fageda i després d’una cruïlla de camins (Itinerannia pal G991), sortim a la carena, a l’Oratori de Sant Antoni de Finestres. Aquí se’ns obre vista cap a la banda de Sant Aniol de Finestres, Sant Feliu de Pallerols i les Planes. Al fons, el santuari de la Salut i els cingles d’Aiats, més a prop, a la nostra dreta, Puigsallança. Nosaltres seguim cap a la nostra esquerra, per un camí ample que travessa un alzinar i que en cinc minuts ens porta fins a Santa Maria de Finestres.
Del Santuari de Finestres se’n tenen notícies de l’any 947. En els terratrèmols de 1427 l’església va quedar molt malmesa i se’n feu la reconstrucció al segle s XVIII. Es troba situat en un cim encinglerat i comprèn l’església i l’antiga hostatgeria. Hi ha una petita caseta convertia en un senzill refugi lliure.
Des de la placeta de darrere el santuari, en surt el camí que puja als tres promontoris que conformen la característica silueta de Finestres, visible des de tants indrets. El primer tram de camí, per la banda de solell, transcorre damunt d’unes roques i segueix per un alzinar fins que surt al collet que separa el promontori central -on hi ha el Castell-, del que queda més cap a ponent. Ara, el camí va pel bac i s’enfila per un escaler prou ben conservat, surt altra vegada al solell des d’on es té una bona visió ben aèria de Santa Maria de Finestres i del Puigsallança. Amb pocs metres més de pujada arribem al cim on es troben les restes de la cisterna i algunes parets l’antic Castell, edifici dels s IX – X. En aquest cim, de 956 metres, tenim bona vista del Pirineu gironí, l’Alta Garrotxa, l’Albera... Més a prop, El Croscat, Sant Julià del Mont, Santa Pau, Mieres, Sant Miquel de Campmajor, l’Estany de Banyoles... A llevant i més lluny, veiem la Badia de Roses.
Desfem camí cap a Finestres i fins al punt que hem esmentat on hi ha el camí carreter que puja dels Arcs*; el seguim de baixada; uns 50 metres de pista i prenem el camí que en surt cap a l’esquerra que baixa per la frondosa fageda seguint de prop el torrent de la Salgueda. En poc més de mitja horeta arribem a La Coma on arriba una pista que seguim fins a un punt on el camí (Itinerannia) deixa la pista que aniria cap al santuari dels Arcs i trenca cap a l’esquerra, i seguint per entre prats i pastures, passa per les cases de la vall dels Arcs: El Cargol, Mas Abat (ruïnes) i la Ginebreda, on continuem per la pista que passa pel coll de can Gordi, Malitrau i arribem a Santa Pau pel veïnat de les Cases Noves.
Santa Pau – Plans de Sant Jordi.......................................................................... 1h 15 minuts
Plans de Sant Jordi – Santa Maria de Finestres .......................................................  55 minuts
Santa Maria – Castell de Finestres – Santa Maria (anar i tornar)................................. 20 minuts
Finestres - Santa Pau ........................................................................................ 1 h 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................................  4 h

Santa Pau i Finestres al fons

Cruïlla de camins (Itinerannia G991)

Escaler del camí que puja al Castell de Finestres

El primer promontori de Finestres, Santa Pau,
el Croscat, Batet, Alta Garrotxa, Pirineu...
des del Castell de Finestres

Santa Maria de Finestres i el Puigsallança

Sant Julià del Mont amb el Canigó al fons

Paret del Castell

Santa Maria de Finestres

Baixant per la Fageda de Finestres

Itinerari i temps real i efectiu detallat:

Santa Pau (8:03) – Mas Jordà i Descolls (8:18) – Pista que ve de can Xart (8:58) – Fageda Fonda (9:10) – Escaler del Grau de Sant Jordi (9:15) – Plans de Sant Jordi (9:18 / 9:25) – Encreuament amb el camí que ve dels Arcs* (10:00) – Pal Itinerannia G991 (10:10) – Oratori de Sant Antoni de Finestres (10:15) – Santa Maria de Finestres (10:20 / 10:30) – Castell de Finestres (10:42 / 11:30) – Finestres (11:38 / 11:45) – Encreuament camí cap als Arcs* (11:55) – La Coma (12:30) –El Cargol (12:40) –La Ginebreda (12:50) – Santa Pau (13:15)