Santa Maria de Bolòs, Sant Antoni i Puig de Dot (XXXVII Embardissada)

Excursio del dia 16 de maç de 2014
Sortida amb l’Anna Planella, col·laboradora del Centre Excursionista d’Olot en l’organització de l’Embardissada, per fer el recorregut per on haurà passat aquesta caminada en la seva XXXVII edició.
Aproximació: Si bé l’Embardissada haurà tingut la sortida i l’arribada a Sant Pau de Segúries, nosaltres hem fixat el punt de sortida al Coll del Sitjar i el d’arribada a Salelles. D’aquesta manera, el recorregut haurà estat més curt que el dels participants a l’Embardissada.
Per accedir on hem anat en cotxe, cal acostar-se a Camprodon i, poc abans d’arribar-hi, després de travessar el Pont de les Rocasses, trencar cap a la dreta per una pista que circula paral·lela al riu Ter i a la carretera per on hem vingut, passa per les instal·lacions del Càmping de la Vall de Camprodon i puja, cimentada, fins al Coll del Sitjar.
Itinerari: Sortim del Coll del Sitjar, seguim uns metres la pista i girem cap a l’esquerra per enfilar-nos per un camí que transcorre per una fageda i que ens porta al Coll de l’Alec on trobem el sender PR C-186 que, més o menys carenejant, ens portaria fins al Coll de la Bau. Passem per les Basses del Sitjà i el Coll de Canemar, on deixem el sender esmentat i fer una petita volta que ens permet passar pel Mirador de l’Avi, excel·lent talaia de bona part del nostre recorregut i de l’Alta Garrotxa. Desfem els últims metres de camí i baixem cap al Coll de la Bau. En aquest coll hi trobem un entramat de pistes: la de més a la dreta és la que ve del Coll del Sitjar i va cap a Resclusanys; la del mig (amb una tanca) és la que va a les Planelles i la de l’esquerra sembla una pista de desemboscar. Nosaltres anirem per aquesta última i, a pocs metres, prendrem un caminet cap a la nostra dreta que baixa pel fons del clot, paral·lel al torrent. És un camí dret i atrevit que transcorre per una frondosa fageda i que passa per un baumat sota un cingle i acaba a les feixes del Seguer, masia força malmesa, ja a tocar de la riera de Bolòs. Al Seguer, el camí té l’aspecte de camí carreter i transcorre per una boixeda amb molta presència de molsa, senyal de la humitat que en alguns moments hi deu haver. Arribem a la riera de Bolòs, per on baixa força aigua, la travessem i ens enfilem pels prats de l’altre costat cap a ca n’Andal, masia bufona i ben arreglada. Continuem pujant per les antigues feixes fins al conjunt que formen Santa Maria de Bolòs, la Rectoria i,  ben a prop, la Masó. Hem arribat al punt més baix de la sortida (aprox. 700 m.).
L’església de Santa Maria de Bolòs, romànica del segle XI, havia estat abandonada, malmesa i d’accés difícil per culpa de la vegetació que l’envoltava. Actualment l’entorn és net, l’edifici reconstruït i els dels seus voltants, com a mínim, consolidats.
Baixem pels prats de sota l’església, on hem d’estar a l’aguait per tal de trobar el camí que volem seguir, ja que al fons d’aquesta vall hi arriben diferents torrents i en surten diversos camins. Baixem pel quintà i travessem el torrent que baixa de la Masó, seguim i travessem el torrent de Ribamala (molt més abundant), que seguirem una estona aigües avall fins que s’ajunta a la riera de Bolòs, (pel camí trobarem un parell més de petits torrents que hi van a parar).
Després de travessar un rec, passem per un portal i trobem una deu d’aigua que neix a tocar de la pista que ara és el nostre camí. A pocs metres, prenem un camí que surt a la nostra dreta i s’enfila ben costarudament cap al Noassar. Després de la casa, baixem fins a la font i enfilem per un caminoi que ressegueix un serrat i arriba a Coll Roig. Aquí trobem un paisatge força diferent: terra roja, molta roca i poca vegetació. Hem arribat a Coll Roig. Un camí, ara gairebé de pla, ens porta a la pista que ve de Camprodon per pujar a Sant Antoni i coincideix altra vegada amb el PR C-186. Travessem la pista i el prat que hi ha a l’altre costat i anem a travessar el torrent de la Gorda, de seguida trobem un camí que gira fort a la nostra esquerra amb una senyalització vertical (banderoles verdes “Camí de Sant Antoni”) i marques de pintura de color groc. El seguim; ens porta a Sant Antoni pel collet del mateix nom.
Sant Antoni, punt més alt de la caminada, es troba situat a 1.322 m i constitueix un excel·lent mirador de la vall de Camprodon i dels cims veïns.
Baixem en direcció NO cap a la Collada dels Malalts on trobem la pista que seguim (cap a la nostra esquerra) fins al Pla de Bonaire (basses), havent passat per uns búnquers. Tornem a trobar les marques del PR-C 186 (indica Oix) i el seguim fins a la Collada del Remei passant pel Collet de Sivilla.
la Collada del Remei deixem el camí que seguíem i ens enfilem per un de més estret i dret que, resseguint la carena puja a Puig de Dot (1.269 m), d’on baixem per un camí que transcorre la Solana de Salelles fins a la casa del mateix nom. Trobem la pista que ens porta on hem deixat el vehicle.
Hem tingut un dia molt caloròs, tot i que encara no hem entrat a la primavera. Em permeto fer una recomanació: si voleu fer aquesta ruta, porteu força aigua a la cantimplora.
No he publicat aquesta entrada fins avui per evitar donar detalls de l’Embardissada. Espero que l'edició d'enguany hagi estat un èxit i que la ruta hagi agradat als participants. Trobareu tots els detalls al llibret explicatiu que edita el Centre Excursionista d'Olot en motiu de l'Embardissada.

Coll del Sitjar – Mirador de l’Avi:............................................................................... 50 minuts
Mirador de l’Avi - Bolòs: ....................................................................................   1h 10 minuts
Bolòs – Coll Roig: ............................................................................................   2h 15 minuts
Coll Roig – Sant Antoni:........................................................................................... 35 minuts
Sant Antoni - Salelles:......................................................................................... 1h 25 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  6h 15 minuts

Vista des del Mirador de l'Avi

Del Coll de la Bau cap a Bolòs

Bosc humit a tocar la riera de Bolòs

El conjunt de Bolòs

Ruïnes del Noassar

Pujada a Sant Antoni

Sant Antoni

Vista des de Sant Antoni cap a Llanars i la vall del Ter

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Coll del Sitjar (8:05) – Coll de l’Alec (8:22) – Basses del Sitjar (8:30) – Coll de Canemar (8:40) – Mirador de l’Avi (8:55 / 9:05) – Coll de la Bau (9:07) – Bauma (9:40) – El Seguer (9:50) – Riera de Bolòs (10:05) – Ca n’Andal (10:12) – Bolòs (10:15 / 10:40) – Torrent de Ribamala (10:50) – Font (10:20) – Camí de pujada al Noassar (10:35) – El Noassar (11:50) – Coll Roig (12:55) – Pista i camí PR C-186 (12:55 / 13:25) – Sant Antoni (14:00 / 14:15) – Collet de Sivilla (14:37) – Collada del Remei (14:45) – Puig de Dot (15:00) -  Salelles (15:40)