Volta pel Massís de Montgrí

Sortida matinal del dia 3 de març de 2014, dilluns de carnaval
Volta circular pel Massís de Montgrí: Santa Caterina, Castell de Montgrí, Cim de Montplà, Coll de Puig Roig i Santa Caterina.
La veritat és que teníem altres plans més agosarats, però en llevar-nos al matí i trobar-nos que plovia, hem deixat que el dia avancés i hem sortit cap a marina on el temps sempre és un xic més benèvol que a muntanya. A mida que les hores han anat passant, ha anat fent més bo.
El Montgrí és un massís pedregós, de roca calcària i vegetació mediterrània (el tram que trepitgem és vegetació de mata baixa). En un dia clar, ofereix molt bones vistes a mar i a muntanya: Roses, Sant Pere Pescador, L’Escala i Montgó, Punta de la Barra i les Medes, la plana del baix Ter i fins a Begur. A muntanya: els Àngels, Rocacorba, Guilleries i Puigsacalm, Alta Garrotxa, Pirineu Oriental i Canigó, muntanyes de l’Alt Empordà... Separa les planes del Baix i l’Alt Empordà.
El Puig Rodó, el Montgrí i el Montplà formen l’emblemàtica silueta del Montgrí, visible des de tants i tants llocs coneguda també com el Bisbe, per la semblança que pot tenir amb un bisbe estirat amb les mans damunt la panxa i amb el castell com a anell pastoral símbol de la unió del bisbe amb l’església.
Aproximació: Anem en cotxe al poble d’Ullà, al costat de Torroella de Montgrí. D’Ullà en surt una pista forestal en bon estat que recorre la vall de Santa Caterina i permet accedir fins a l’ermita mateix (5,5 km). Allà deixem el cotxe.
Itinerari: De Santa Caterina anem cap al Coll de la Creu, seguint les marques blanques i verdes del sender local (SL). Al Coll de la Creu trobem el GR92 que puja des de la banda de Torroella. Continuem cap al Castell seguint les dues marques (GR + SL).
El Castell de Montgrí es troba situat al capdamunt de la muntanya central del Massís de Montgrí. Es va construir entre 1294 i 1301 per tal d’utilitzar-lo com a punt de control en una disputa entre Jaume II i el comte d’Empúries, però va acabar la contesa i el castell va quedar inacabat. Actualment, gràcies a unes obres de consolidació, és possible pujar-hi per una escala de cargol situada a l’interior d’una de les quatre torres i fer la volta per la muralla en què acaben les quatre parets de 13 metres d’alt que constitueixen la planta quadrada. És una magnífica talaià de l’Empordà.
Des del cim, sortim cap a llevant, seguint les marques del GR, i baixem per un camí dret i pedregós cap al Coll d’en Garrigars. És un coll ben pronunciat on també hi arriben camins d’una i altra banda. A partir d’aquí, pugem cap al Montplà, que es tracta d’un pla enlairat més que d’un cim. El travessem i encarem la baixada cap al Coll de Puig Roig. Poc després del Montplà, deixem les marques del GR que continua travessant el massís del Montgrí en direcció Est i cap a la costa.
Al Coll de Puig Roig retrobem marques blanques i verdes del sender local que ens tornaran al punt de sortida: l’església de Santa Caterina.
Com he anat esmentant, en nostre recorregut hem trobat trams amb marques del sender local (blanc i verd) i d’altres amb les del GR92 (blanc i vermell): El GR92 surt de Torroella de Montgrí, al costat de l’Institut, puja al coll de la Creu passant per dues capelletes, i arriba al castell de Montgrí, des d’on continua massís enllà per continuar cap a l’Escala.
El sender local, ben indicat amb senyalització horitzontal i vertical, ofereix diverses possibilitats per recórrer el Massís del Montgrí.
Una altra possible volta pel massís podria ser la següent: Torroella, Coll de la Creu, Castell de Montgrí, Montplà, Coll de Puig Roig (SL), Santa Caterina, Coll de la Creu, Torroella (aprox. 2h).
Santa Caterina – Coll de la Creu:............................................................................. 15 minuts
Coll de la Creu – Castell de Montgrí: .......................................................................   20 minuts
Castell de Montgrí – Coll d’en Garrigars: .................................................................   10 minuts
Coll d’en Garrigars – Cim del Montplà:....................................................................... 20 minuts
Cim del Montplà – Coll de Puig Roig – Santa Caterina:............................................... 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  1h 20 minuts

Comencem a caminar amb por de pluja