Sant Roc de la Barroca i Santa Lena

Sortida del dia 23 de desembre de 2013
Passejada matinal per un sector desconegut situat entre la vall del Llémena i la vall del Brugent. Un paisatge diferent, caracteritzat pel cingle de la Barroca, que s’alça majestuosament i és visible des de molts indrets.
Aproximació: Anem fins a Amer per la carretera C-63. Travessem el poble en direcció a Anglès; al final de la travessia, a mà esquerra en surt la pista que va a Sant Climent d’Amer. La seguim fins poc abans d’arribar-hi que agafem la pista que puja cap a l’esquerra. La seguim fins després del trencant de la Torre de Rocasalva (o Torre de Sant Climent). Deixem el cotxe en un racó on hi ha una banderola que indica el sender local que nosaltres seguirem.
Itinerari: El camí surt de l’altre costat de la pista. Primer baixa una mica per travessar un  torrent i de seguida torna a guanyar alçada per pujar al cingle. A partir d’ara, el camí passa pel bosc –majoritàriament alzinar- i transcorre, amb poc desnivell, per damunt de la cinglera. En algun punt s’acosta a la vora on hi ha bona vista i, ja a tocar Sant Roc, passa ran del cingle on hi ha un mirador una mica vertiginós. Un últim repanxó i sortim al pla on hi ha l’ermita de Sant Roc de la Barroca.
L’ermita és molt senzilla, sense cap pretensió arquitectònica, és esmentada l’any 1447 com a parròquia de la Barroca i es troba situada a l’extrem del cingle.
Des d’aquesta talaia tenim bona vista de Rocacorba i la vall del Llémena; el Gironès i les Guilleries.  Si el dia és molt clar – no va ser el nostre cas perquè hi havia calitja-, destaquen El Montgrí i les Medes; les Alberes i el Golf de Roses. En aquest punt limiten tres comarques: la Garrotxa, el Gironès i la Selva.
Des de Sant Roc, prenem el camí que continua vorejant el cingle -al començament molt a la vora i més endavant se n’allunya-. Hi ha alguns trams empedrats, no hi ha desnivell i transcorre enmig del bosc fins a sortir a un collet on hi ha una petita bassa i trobem la pista que el travessa.
Davant nostre tenim el Puig de Lena. Hi pugem per un camí força dret que passa al costat d’una casa en ruïnes. El cim és un pla emboscat on hi ha l’ermita de Santa Lena, edifici romànic amb absis circular, campanar amb espadanya i un porxo. Sembla que a finals del segle XIX hi vivia un ermità.
Desfem camí fins al collet on seguim la pista que baixa cap a Sant Climent. Passem a tocar la casa del Llompart i continuem per la pista que ens porta fins al nostre punt de sortida.
Bona part del camí seguim les marques blanques de la Ruta de les Ermites d’Amer: Santa Brígida, Santa Lena i Sant Roc.
En bona part del recorregut és fàcil trobar fòssils nummulits. En algun punt, el terra n’està farcit.

Punt de sortida – Sant Roc de la Barroca:........................................................... 1 h 10 minuts
Sant Roc – Santa Lena ........................................................................................... 35 minuts
Santa Lena – Punt de Sortida .................................................................................  45 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...................................................................  2 h 30  minuts

Plafó informatiu del sector

Cingle de la Barroca

Vista cap a la vall del Brugent