El Castell de Sant Miquel (Girona)

Sortida del dia 9 de maç de 2014
Sortida que recorre la vall de Sant Daniel fins al castell de Sant Miquel, situat a l’extrem nord-est de les Gavarres, a cavall entre els municipis de Girona i Celrà. És una excel·lent miranda des d’on s’albiren cims i planes de les comarques gironines.
Aproximació: A la ciutat de Girona anem en cotxe fins al barri de Pedret i anem a trobar el punt de sortida: la plaça de Santa Llúcia on hi ha l’església de Sant Pere de Galligants.
Itinerari: A Sant Pere, agafem la carretera que s’enfila al costat de la riera de Galligants passant pel monestir de Sant Daniel. Cal anar deixant els diferents trencants que se separen de la riera i seguir la pista que passa pel cementiri de Sant Daniel.
Uns metres més enllà hi ha un petit aparcament i cap a la dreta en surt el camí que va a la font del Ferro. A partir d’aquest punt trobem les marques del sender PR C-195 (ratlla blanca i groga) que de moment segueix per la pista.
Passem al costat d’una casa (antic molí) i travessem un petit pont on hi ha un altre punt d’aparcament. A partir d’aquí comença la pujada pròpiament dita; es tracta d’un camí -en alguns trams força dret- que va travessant una pista que també puja a Sant Miquel més suaument.
A uns 50 metres d’aquest pont, deixem la pista i enfilem una drecera que tornarà a sortir a la pista uns metres abans de passar per sota un viaducte de la variant de la N-II al seu pas per Girona. A l’altra banda de la N-II, fem un tros per la pista i passem per can Lliure; poc després la carretera gira fort a l’esquerra i, a pocs metres, tornem a deixar la pista per enfilar-nos cap a la dreta i seguir aquest tram de camí anomenat camí del Romaní que, fent honor al seu nom, transcorre entre mates de romaní florit.
Passem per Cal Mistaire. A partir d’ara i fins al cim, el camí és molt més ample. Passem per entre unes parets de pedra, deixem el camí que baixa a la nostra esquerra cap a la font Martina, passem per les ruïnes de can Micaló i arribem a una esplanada on hi ha taules de picnic. Un últim repetjó i arribem al turó de Sant Miquel.
El conjunt anomenat Castell de Sant Miquel està format per l’ermita de Sant Miquel -mig enderrocada- i una torre de guaita, tot plegat envoltat per un fossat. Actualment es pot pujar a la torre des d’on hi ha molt bona vista.
A la baixada desfem el mateix camí fins al monestir de Sant Daniel. Poc després, a la nostra esquerra, travessem un petit pont que porta a la font del Bisbe i, per un camí que segueix el torrent de Galligants, tornem al punt de sortida.
Es tracta d’una clàssica i concorreguda ascensió dels gironins que ens ha permès conèixer un sector diferent del que estem acostumats amb una vegetació d'espessos boscos típicament mediterranis.

Temps de marxa efectiva: 2 hores
Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Pujada (1h 10 min): Sant Pere de Galligants (9:35) – Sant Daniel (9:40) – Cementiri (9:50) – Aparcament camí Font del Ferro (9:55) – Can Lliure (10:15) – Camí del romaní (10:20) – Cal Mistaire (10:25) – Can Micaló (10:35) – Castell de Sant Miquel (10:45)

Baixada (50 min): Castell de Sant Miquel (11:25) – Camí a la Font del Ferro (12:00) – Font del Bisbe (12:10) – Sant Pere de Galligants (12:15)