Castellar de la Muntanya

Sortida matinal del dia 9 de febrer de 2014
Excursió matinal a Castellar de la Muntanya anant per la Cau i tornant per Vivers, amb sortida i arribada a Sant Joan les Fonts.
Aproximació: Deixem el cotxe a Sant Joan les Fonts, als aparcaments que hi ha al davant de les escoles
Itinerari: Anem fins a sota l’església de Sant Joan les Fonts on trobem el camí que s’enfila per unes escales al costat de l’església, passa per damunt del Molí Fondo i porta al Boscarró. És un camí ample i ben marcat.
El Boscarró i el Molí Fondo són dos punts d’observació de materials volcànics. Al Molí Fondo s’hi poden observar tres colades de lava sobreposades que el treball de l’aigua fluvial ha deixat al descobert. La colada més antiga prové dels volcans de Batet i data de 700.000 anys; de la del mig se’n desconeix edat i origen, i la que es troba al damunt prové del Volcà La Garrinada i data d’uns 120.000 anys. El Boscarró és una antiga pedrera de basalt que va deixar al descobert aquests grans blocs de lava de la tercera colada i on és possible observar les diferents formes que adopta la lava en el seu refredament: prismàtic, lenticular o massiu.
Poc abans del Boscarró trobem la pista de Castellar que ve de l’altre costat de les escoles, punt on hi ha unes banderoles que indiquen el camí que ara retrobem. Nosaltres hem preferit fer aquesta petita variant passant per l'església i el Molí Fondo. Al Boscarró hem de baixar fins a trobar la pista cimentada que travessa la Riera de Bianya i s’enfila amb força pendent. Passem pel Mas Colom (turisme rural) i deixem a l’esquerra el camí que ens portaria a Mas Camplà. Un xic més enllà, en un revolt molt pronunciat, agafem el camí que surt cap a l’esquerra i que ens portarà fins a la Cau. És un camí ben marcat que va guanyant desnivell enmig del bosc, passa per les feixes de la Cau i ens porta a la pista que arriba a la Cau des de la carretera de Castellar. A partir d’aquest punt seguim la pista i en un quart d’hora trobem l’enllaç amb la carretera principal de Castellar a l’alçada de mas Teller (Itinerànnia punt G166). Seguim la carretera i passem per Can Nicus (ruïnes), el trencant del Puig i per Mas el Prat (totes dues de turisme rural), arribem a Santa Maria de Castellar de la Muntanya.
El conjunt està format per l’església, datada del 1.079, que va quedar molt danyada pels terratrèmols del segle XV. Manté les característiques del romànic del segle XII: planta rectangular amb absis semicircular. Té l’entrada a migdia i s’hi conserva la pica baptismal. El campanar, a l’extrem de ponent, és una torre amb teulat a dos vessants i amb una finestra a cada un dels quatre costats. La sagristia, la rectoria i els nínxols que s’hi van anar afegint deixen molt amagada l’església.
Ens arribem al Soler, molt a prop de l'església, des d’on tenim vista de totes les cases que formen el llogarret de Castellar i de l’antic camí que travessant prats i feixes ens portaria -evitant la pista- fins a tocar el Coll de Vivers. Tornem cap a l’església per agafar aquest camí que seguim fins a trobar la pista del Puig. El camí és poc marcat i ens trobem travessant prats enmig de les vaques i amb l’inconvenient que tot és molt moll (el dia abans havia fet una calamarsada i encara hi ha molta mullena). Decidim seguir la pista i fer aquest tram de carretera fins al Coll de Vivers.
Al Coll de Vivers deixem la pista que baixa directament a Sant Joan i anem a passar per la casa de Vivers, on baixem uns metres per la carretera que hi arriba (cimentada); poc després la deixem per agafar el camí que en surt cap a l’esquerra que, baixant decidit enmig del bosc, passant per la casa de Malvilar i les restes de la capella de Sant Sebastià, ja a tocar de l’antiga fàbrica La Sebastiana.
A la Sebastiana, abans que la carretera travessi el riu, agafem el caminet que en surt cap a la dreta en direcció al poble, travessem el Fluvià per una passarel·la metàl·lica ben abillada amb baranes i continuem fins a sortir al costat de la fàbrica Torras-paper. Des de la Sebastiana el camí ens fa pensar que devia ser el recorregut que seguien els treballadors per anar a treballar a la fàbrica.
Ara el camí segueix pels carrers primer del polígon i la zona esportiva i després del poble de Sant Joan, passant per la Plaça Major i pels carrers de Sant Antoni i Santa Magdalena fins que el pont sobre el Fluvià ens acosta a l’església d’on tornem al nostre punt de sortida.
Es tracta d’una volta ben senyalitzada i gens perdedora que segueix el camí marcat per Itinerànnia i enllaça els punts G16, G166, G167 i G17.
Sant Joan les Fonts (escoles) – La Cau:............................................................. 1 h 05 minuts
La Cau - Castellar: ................................................................................................   40 minuts
Castellar - Vivers: .................................................................................................   30 minuts
Vivers – Sant Joan les Fonts (escoles)...................................................................... 45 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................................  3 hores

El Boscarró
Vistes de la Vall del Fluvià des del camí de la Cau
Pista de la cau: alzina tallada a punt de carregar

Muntanya del Cós, Mare de Déu del Mont, La Calma i Tossa d'Espinau
Vivers
Sta Maria de Castellar i la rectoria, més enllà el Soler.
El Bassegoda, al fons

Montpetit, Montmajor i Toralles
Rètols indicatius d'Itinerànnia al punt G16

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Sant Joan les Fonts (9:00) – El Boscarró (9:07) – La Cau (10:05) – Mas Teller (Carretera de Castellar) (10:20) – El Puig (10:27) – Mas Prat (10:40) – Castellar (10:45)
Castellar (11:30) – El Puig (11:40) – Can Nicus (11:45)

Can Nicus (12:05) – Coll de Vivers (12:15) – Vivers (12:20) – Sant Sebastià (12:45) – Zona esportiva (12:55) – Escoles (1:05)