Pic de les Bruixes i Sant Marc

15 de febrer de 2014
Sortida matinal al Pic de les Bruixes i a Sant Marc, des del Collet de l’Orri.
Bonica excursió d’un matí d’hivern poc fred, ventat i assolellat, que ens ha permès gaudir d'unes vistes formidables a tres-cents seixanta graus.
Aproximació en cotxe: Anem en cotxe fins el Collet de l’Orri, final de la pista de muntanya de les Basses de Monars, que surt de la carretera que va de Beget a Rocabruna. La pista, que passa per Coll de Golofreu i can França (ara en ruïnes), es troba en força bon estat fins a les Basses de Monars on hem vist turismes. A partir d’aquí i fins al final de la pista, només és apta per a vehicles tot terreny. Arribar fins al final ens estalvia uns quants metres tant a l’anada com a la tornada.
Itinerari: Ens situem al Collet de l’Orri. Sota la pista es veuen les restes del suport del cable que permetia pujar i baixar càrrega al Corral de Masmitjà (ara també pràcticament en ruïnes).
Des d’aquest punt, la vista ja és formidable. En un dia com el que hem ensopegat veiem des de les serralades i valls de l’Alta Garrotxa fins al golf de Roses; des del Puigsacalm fins a Rocacorba passant per Cabrera i Aiats, la serra del Corb, Finestres, Rocacorba...
Faré referència a dos dels camins que surten d’aquest punt: el que va directament a Sant Marc sense pujar a la serra de la serra de Monars (sender de la xarxa de senders de la Vall de Camprodon), i el que s’enfila al Pla de la Serra i permet carenejar la serralada de Monars (marques grogues d’Itinerànnia que fins al Pla de la Serra coincideixen amb les d’un itinerari senyalitzat pel Consorci de l’Alta Garrotxa –verd + taronja-).
Nosaltres anem pel camí que a pocs metres de la pista s’enfila cap a l’esquerra (marques grogues), travessa per la part superior l’avellaneda que dóna nom a la font i, amb una pujada continuada ens porta al Pla de la Serra. A partir d’aquí seguim la carena primer per la dreta; més endavant, per superar un tros de carena més rocallós, el camí baixa una mica per la fageda de la cara nord i torna sortir a la carena al Portell de Donantic. Per una dreta i contínua pujada arribem al Pic de les Bruixes. Des que sortim a la carena se’ns obre la vista a la banda nord: Canigó, Torres de Cabrenç i valls i muntanyes del sector de Serrallonga i Sant Llorenç de Cerdans.
Uns minuts de baixada força dreta i seguim carenejant. Cal estar al cas que hi ha un punt en què deixem la carena per baixar a la nostra dreta (al solell) on fa una mena de grau per superar un estrep rocallós*. El camí continua de pla travessant el pendent força dret, enmig de roures i algun faig molt gran fins que surt al coll de Sant Marc.
A partir d’aquí, el camí entra a la fageda i s’enfila enmig de faigs i boixos i ens porta al caire del cingle que forma el cim de Sant Marc. Aquí se’ns obre una vista fenomenal: Puig Sanoguera, Sant Aniol, Puig d’en Coll, Martanyà, Bassegoda i la Vall de Riu, els cingles de Freixenet (els Treus)... Morató, Sant Julià de Ribelles, La Comella, Puig del Casso... fins a les envistes de Sant Llorenç de Cerdans. Seguim fins al punt més alt, el Puig de Sant Marc.
Baixem de sant Marc desfent camí fins arribar al punt situat sota el Pic de les Bruixes del qual a l’anada hem fet referència. Just al moment en què el camí que hem seguit a l’anada fa una pronunciada giragonsa cap a la dreta, veiem que un camí ben marcat continua recte. El seguim, malgrat la creu que indica que Itinerànnia no continua per aquí.
Aquest camí ressegueix els contorns de la serralada de Monars sense perdre ni guanyar gaire alçada, travessant els vessants assolellats i herbosos, i alguns trams enmig de roures. Passem per una font d’on hi ha uns abeuradors per recollir l’aigua per al bestiar. Continuem i passem sota el portell de Donantic. Passem per damunt les cases de Monars. Si traiem el nas sobre uns relleixos rocosos, podem veure molt bé Ma de l’Om, Sant Sebastià i cal Bessó i Masmitjà. Passem per la font de l’Avellanosa i, travessant una roureda, arribem al Collet de l’Orri, el nostre punt de sortida.
* Fixem-nos en aquest punt que ens servirà de referència a la tornada: una creu gorga que indica que Itinerànnia no va per allà ens guiarà per tornar sense pujar a la carena.
Coll de l’Orri – Pic de les Bruixes:...................................................................... 1 h 05 minuts
Pic de les Bruixes – Sant Marc: .............................................................................   33 minuts
Sant Marc – Coll de l’Orri: ................................................................................   1 h 12 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................  2 hores 50 minuts

El Comanegra presideix la serralada

El Pic de les Bruixes ens espera

Carenejant per la serralada de Monars

Les torres de Cabrenç i el Canigó

Tram del camí que s'endinsa a la fageda

Vista des de la carena

Portell de Donantic

Arribant al Pic de les Bruixes

Faig. Camí al coll de Sant Marc

El cim de Sant Marc

Vista de Sant Aniol i El Bassegoda
des de Sant Marc

El camí de tornada que flanqueja la serra de Monars

Font de l'Avellanosa

Un indret excepcional

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Coll de l’Orri (9:25) – Pla de la Serra (10:00) – Portell de Donantic (10:23) – Pic de les Bruixes (10:30)
Pic de les Bruixes (10:37) – Coll de Sant Marc (11:00) – Sant Marc (11:10)

Sant Marc (11:50) – Coll de Sant Marc (11:55) – Cruïlla on agafem el camí directe cap al Coll de l’Orri (12:10) – Font amb abeuradors (12:15) – Sota Portell de Donantic (12:30) – Font de l’Avellaneda (13:00) – Coll de l’Orri (13:02)