Bolòs

Sortida del dia 1 de febrer de 2014
Excursió matinal a Santa Maria de Bolòs des de la font del Boix passant pel Coll de la Creueta, la Tosquera, Mas Blanc, Coll de Bolòs, Collada de la Masó, Corral de la Masó i la Masó. Tornada pel mateix camí.
Es tracta d’un camí ben fressat, amb entitat pròpia i, tot i que en algun tram està un xic malmès, en alguns trossos es mostra clarament com un “camí savi”. Es troba senyalitzat en la seva major part, però en els punts on es troben les diferents pistes, cal estar al cas de no perdre el camí.
En el nostre recorregut coincideixen les marques del sender local (blanc i groc PR C-187 i PR-C186), Itinerànnia (senyalització amb marques grogues, en aquest tram poc regulars. Es passa pels punts R73 i R74) i el Camí.
Bonica excursió d’un matí d’hivern fred i poc assolellat. Trepitgem neu entre la font del Boix i el Coll de la Creueta.
Aproximació en cotxe: A Camprodon, seguim per la carretera que volta el poble (C38) i a la segona rotonda (en direcció a Molló), seguim les indicacions per anar a la piscina i al golf. Quan s’acaba el carrer continuem per la pista asfaltada (de seguir-la arribaríem a Font-Rubí). Deixem a l’esquerra la font del Botàs i, a la dreta, l’entrada del golf, poc després hem d’agafar la pista, ara sense asfaltar, que s’enfila a la nostra dreta fins a la font del Boix. Deixem el cotxe prop de la font del Boix.
Itinerari: Sortim de la Font del Boix per les escales on comença el camí que porta al monument a Cèsar August Torras (muntanyenc, excursionista i escriptor 1852 – 1923) i continua fins a trobar la pista que va a Sant Antoni i que travessem en diagonal cap a l’esquerra fins al primer revolt d’on surt el camí, a la nostra dreta, que ens porta al coll de la Creueta. Del coll, el camí baixa i a pocs metres travessa una tanca per evitar el pas del bestiar. Pel mig del bosc, arribem a la casa de la Tosquera.
El camí ara segueix per una pista que deixarem a pocs metres de la casa, prenent el camí cap a la nostra dreta. Aquest sender -ara una obra d’enginyeria civil- passa per sobre una conducció d’aigua, travessa el rec per un pontarró on s’hi han fet calcificacions (vet aquí el nom de Tosquera) i continua sense perdre nivell, travessant un caire per un pas tallat entre roques.
A uns 15 minuts de la Tosquera passem per sota la línia d’alta tensió i arribem a la carretera que ens acaba d’acostar a Mas Blanc (actualment hi fan cria de vaquilles que podem trobar engegades per tota la finca). Per retrobar el camí hem de deixar la casa a sota, a la nostra dreta, i enfilar-nos uns metres a l’esquerra; trobarem una tanca a la nostra dreta que haurem de travessar per agafar el camí que ens portarà cap a Bolòs.
A uns 10 minuts de Mas Blanc, trobem una bifurcació (punt Itinerànnia R74 nom Mas Blanc) i deixem el que s’enfila (ens portaria a Rocabruna PR C-187) per agafar el camí que surt a la nostra dreta i avall (PR C-186).
A uns 10 minuts de la bifurcació ens incorporem a una pista que seguim uns 3 minuts. Després de passar una tanca hem d’estar a l’aguait que el camí s’enfila cap a la nostra dreta per superar el Coll de Bolòs; pugem una mica més i voltem el Puig dels Arcons per una tram planer i de suau baixada fins a la Collada de la Masó i el Corral de la Masó. Poc després trobem la pista per on baixem fins poc abans d’arribar a la Masó on seguim un corriol que ens portarà fins a Santa Maria de Bolòs.
Santa Maria de Bolòs, església romànica del S. XI, tot i que des del 1965 administrativament pertany al Ripollès, geogràficament es troba a l’Alta Garrotxa. A causa del despoblament del veïnat de Bolòs a partir dels anys seixanta, l’església havia quedat molt malmesa i l’entorn molt embardissat. Recordo que en una visita l’any 1992, vam tenir dificultats per accedir a l’església. Actualment els voltants estan molt nets i l’església es troba en un bon estat de conservació després d’una considerable restauració.
Font del Boix – Mas Blanc:.....................................................................................  40 minuts
Mas Blanc – Santa Maria de Bolòs: .......................................................................   65 minuts
Santa Maria de Bolòs – Mas Blanc: .......................................................................   75 minuts
Mas Blanc – Font del Boix:.....................................................................................  50 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...........................................................  3 hores i 50 minuts

Monument a Cèsar August Torras

Coll de la Creueta

Pontet prop de la Tosquera

Camí de la Tosquera a Mas Blanc

Vista de la Vall de Bolòs

L'església de Bolòs amb la rectoria

Santa Maria de Bolòs

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Font del Boix (8:20) – Monument a Cèsar August Torras (8:25) – Coll de la Creueta (8:30) – La Tosquera (8:40) – Línia alta tensió (8:55)  - Mas Blanc (9:00) – Corral de la Masó (09:55) – Santa Maria de Bolòs (10:05)

Santa Maria de Bolòs (10:55) – Coll de la Masó (11:20) – Mas Blanc (12:10) – La Tosquera (12:30) – Coll de la Creueta (12:50) – Font del Boix (13:00)

1. Després d'haver estat tres cops per la zona AVISO que el pas per la finca Mas Blanc i, en concret, vora les runes de La Tosquera és EXTREMADAMENT PERILLÓS! Mencioneu que hi ha "vaquilles". De fet, es tracta d'una explotació de braus (toros de lidia). Està senyalitzada i tancada però de forma INSUFICIENT! El darrer cop vaig tenir una molt mala experiència. Sempre procuro evitar explotacions i masos (simplement per respecte) però aquest cop em vaig trobar enmig d'un bon merder. Gràcies!
    Aquí teniu més informació, si voleu: https://www.purezayemocion.com/noticia/4421/campo-bravo/toros-andres-moreno-los-coquilla-del-pirineo-catalan.html

1. Gràcies per avisar. He de dir que quan hi vam passar nosaltres, vam parlar amb un pastor/vigilant i no vam tenir cap problema. Malauradament aquestes explotacions que no respecten el dret de pas són una xacra per al nostre territori i per a tots aquells que el trepitgem sempre amb tot el respecte que es mereix qui hi viu i qui i treballa. L'abandonament de la pagesia de muntanya, deixada de la mà de déu des de molts anys enrere, ha fet que en alguns indrets hagin proliferat aquest tipus d'explotacions que no tenen res a veure amb la història i la geografia econòmica d'aquest territori.