Pel Bo del Quer i el Pujant dels Burros

3 de novembre de 2013
El Bo del Quer (Bosc del Quer o Bodelquer) és un engorjat de la riera d’Oix que es va obrir pas a l’estret que formen el Montmajor i el Talló (o Llonganya).
Aproximació en cotxe: A Oix agafem la carretera que passa pel cementiri, el Vilar, la Rodeja i la seguirem fins a sota Costejà on, en una bifurcació, prenem el brancal de l’esquerra que va cap a Toralles. Seguim aquesta pista -de terra- i  passem a tocar la casa del Forn. Una forta baixada ens porta a travessar la riera d’Oix per un passallís; una pujada molt dreta i un parell de revolts ben pronunciats ens porten a unes planes, sota de cal Quic. Aquí comença el nostre camí. Deixem el cotxe en una raconada de la pista.
Itinerari: Agafem el camí que baixa cap a la vora del riu (senyalització vertical itinerari Consorci Alta Garrotxa). Aquest camí segueix el curs del riu, passem per una bardellera, deixem a la nostra dreta el baixant cap a les gorgues d’en Batlle. Trobem unes passeres que travessen la riera, continuem una estona més per una humida fondalada fins arribar a unes planes. Aquí comença la pujada cap al Saguer, que podem fer seguint una antiga pista o per un camí força més dret -degudament senyalitzat- que ens estalvia alguns trams de pista.
Al Saguer comença el camí del Bo del Quer. Després de passar per sota la casa, a tocar de l’era i abans d’un petit hort, a la nostra esquerra en surt el camí (senyalització vertical GR-83 de Mataró al Canigó) [1].
El camí passa per la Font de la Solana del Saguer -sense aigua-, poc després, al clot de les Roques de la Miranda, veurem que hi va haver una forta esllavissada (any 1989) que va arribar a desviar el curs de la riera i va fer perdre el camí antic. Al final del tram esllavissat, el camí s’acosta a un caire, les Roques de la Miranda, i retroba el tram que es va perdre per l’esllavissada. Abans de continuar, anem uns metres cap la nostra esquerra i ens arribem al caire de les roques on tenim una bona vista del Montmajor, davant nostre, a l’altre costat de la riera. Reculem aquests metres i tornem al camí, travessem una tartera, la clapissa de la Miranda, i arribem al Molí de la Coromina, punt d'entrada a la Vall del Bac.
A la tornada, sortim del Molí pel mateix camí per on hem vingut, però a uns cent metres on el camí passa per uns prats (antigues feixes on hi ha una fita i creu colors verd i taronja), agafem un corriol que surt a la nostra esquerra. Aquest camí puja per les feixes del Quer, que estan força emboscades. El camí, en alguns trossos està ben marcat i amb algunes fites; en d’altres, es fa una mica perdedor (segueix algunes marques blanques i en algun tram blanques i blaves). Al final de les feixes, entra en un alzinar –ara ja és més net- i es decanta cap a la nostra dreta  fins arribar a un replà que seguim clarament cap a la dreta fins arribar al Collet del Matxo o Pujant dels Burros. En aquest punt, el camí que va cap a la nostra esquerra puja cap a Llonganya i el Talló. Nosaltres seguim cap a la dreta, baixem aquest petit grau -dels Matxos o dels Burros-, travessem el Camp de la Solana i arribem a Coll Sagordi, punt de coincidència de diferents rutes: el PRC-186 (blanc i groc), el GR-83 de Mataró al Canigó (blanc i vermell), l’itinerari 6 del Consorci (taronja i verd), i Itinerània (groc) [2].
A Coll Sagordi, agafem la pista que passa a tocar el Cortal i ens fins porta al Saguer, des d’on desfarem el camí d’anada fins arribar al nostre punt de partida.

Planes de Cal Quic – El Saguer de Pera:................................................................... 45 minuts
El Saguer – Molí de la Coromina: ............................................................................. 35 minuts
Molí de la Coromina – Pujant dels Burros: ................................................................. 50 minuts
Pujant dels Burros – Coll Sagordi: ............................................................................ 25 minuts
Coll Sagordi – El Saguer – Planes de Cal Quic: ......................................................... 60 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................  3 hores 35 minuts

[2] PRC: Senders de Petit Recorregut de Catalunya. GR: Senders de Gran Recorregut

Tram de l'antic camí a les Roques de la Miranda.
El Montmajor ben a prop

Vista de la Vall de la riera d'Oix des del Camp de la Solana.