Portlligat – Far i punta de Cap de Creus – Portlligat

24 d’octubre de 2013
Aquest recorregut segueix l’antic camí de Cadaqués a Cap de Creus. Tot i que el camí surt des de Cadaqués, nosaltres el seguirem des de Portlligat on deixarem el cotxe en un terreny habilitat com a aparcament.
El camí s’enfila pels carrers encimentats de la urbanització s’Alqueria, passant prop de les platges s’Alqueria petita i s’Alqueria gran, però sense acabar d’arribar-hi.Per tal de poder resseguir un tram de costa i gaudir d’unes molt bones vistes de les cales s’Alqueria gran, s’Alqueria petita i de la badia de la Guillola, nosaltres fem una variant: sortim del llogarret de Portlligat seguint el camí de ronda, a primera línia de mar. Hem de dir que alguns trossos d’aquest camí, que passa arran de cases i a tocar de la costa, estan una mica malmesos, però és transitable.Un cop a la badia de la Guillola tornem cap a la urbanització de s’Alqueria (on tanquem la nostra variant) i seguim el carrer principal que ens porta a trobar una banderola de sender local que, situada just on el carrer s’incorpora a la carretera de Cap de Creus, ens indica el nostre destí. A partir d'aquí, trobarem marques verdes i taronges.
A partir d'aquest punt, el camí baixa cap al rec des Jonquet, el travessa i en un petit pujantó surt a la carretera que cal seguir uns dos-cents metres fins que a mà dreta, al costat de la tanca d’una finca, retrobarem el camí de Cap de Creus. Aquí, una banderola ens indica Platja de Sant Lluís, Cala Guillola, Cala Jugadora i Cap de Creus.
L'antic camí, entre parets de pedra seca, transcorre per entre terrasses, algunes abandonades i d’altres amb oliveres perfectament cuidades. A mida que anem avançant, anirem deixant els accessos a les platges esmentades. Nosaltres seguirem les marques de color verd i taronja i la senyalització vertical amb banderoles verdes.
Després d’accedir a un collet d’uns 80 metres d’alçada, entrem en una zona de vegetació típica de bosquina mediterrània, d’aspecte força més salvatge, deixant enrere les feixes d’oliveres tan ben conreades. El terreny esdevé més rocós i les parets de pedra seca estan força més malmeses. La vista sobre de les cales i del far de Cap de Creus ens indiquen que anem en bona direcció.
El camí fa contínues pujades i baixades per salvar petits torrents que travessem gràcies a uns petits pontarrons de pedra. A les proximitats de Cala Jugadora, el camí presenta trams perfectament empedrats i ens porta a trobar la carretera sota mateix de Cap de Creus. Per evitar l’últim tram de carretera, a mà dreta en surt un camí empedrat que ens porta al mateix far.
Un cop al Cap de Creus, fem una volta que correspon a l’itinerari 15 de la Xarxa d’itineraris del Parc Natural de Cap de Creus que ens permet arribar a la punta del Cap de Creus des d’on tenim bones vistes de l’illa de s’Encalladora (Mariblanca o Illa Blanca) i l’illot de Massa d’Oros (sa Rata o sa Freu) i passar per la cova de s’Infern (forat fet per l’erosió del mar en aquesta zona rocallosa) per tornar cap al far.
Tot i ser a finals d’octubre, ha fet un dia molt calorós. Sort n’hem tingut dels núvols del matí i de l’airet de la tarda. Al migdia encara hem pogut fer una banyadeta.
El temps de marxa efectiva agrupat per trams és el següent*:
Portlligat - Inici del camí antic per les cales de s’Alqueria (per la costa):.......... 45 minuts
Inici del camí – Far de Cap de Creus: .......................................................... 1h 30 minuts
Far – Punta de Cap de Creus – Cova de s’Infern – Far: ................................ 1h 5 minuts
Cap de Creus – Portlligat: ............................................................................ 1h 45 minuts
Total temps de marxa efectiva: ........................................................ 5 hores 5 minuts
*Al capdavall trobareu l'horari real i l'itinerari més detallat per si us interessa
Els senders de Gran Recorregut (GR) a Cap de Creus:
A Cap de Creus hi comença i acaba el sender de Gran recorregut GR11, conegut com a Sender del Pirineu, que travessa el Pirineu del Cantàbric al Mediterrani. Els senyals característics el GR arriben fins a l’extrem més oriental de Catalunya on, damunt d’una roca, una marca blanca i vermella circular indica que el camí comença i/o acaba en aquest indret.
El GR92, conegut com a Sender del Mediterrani, va de Port de la Selva fins a Múrcia seguint la costa mediterrània i no sempre arran de mar. Aquest GR travessa els paratges de Cap de Creus, tot i que ho fa per l’interior, fent drecera entre Cadaqués i Port de la Selva.

Cala de Portlligat

Fita a cala s'Alqueria
Antic camí de Cadaqués a Cap de Creus

L'antic camí amb el far de Cap de Creus al fons

Parets de pedra seca

Cala Jugadora

Tram del camí ben arranjat

Cala Jugadora amb el far de Cap de Creus al fons

Últim tram de camí sota el far de Cap de Creus

Placa del GR 11 amb l'illa de Massa d'Oros al fons

Illa de s'Encalladora

Cova de s'Infern

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
De Portlligat a Cap de Creus (2h 15 min.): Portlligat (10:00) - Cala s’Alqueria gran (10:23) – Badia de la Guillola (10:45) – Carretera de Cadaqués a Cap de Creus i inici del camí antic (10:55) – Rec des Jonquet (10:58) – Carretera (10:58)  Seguim la carretera uns 200m i trobem de nou el camí – Aturada, descans, refrigeri (11:10 – 11:30) – Cala Jugadora (12:15) – Far de Cap de Creus (12:35)
Volta a Cap de Creus (1h 5 min.):  Far (12:55) – Punta de Cap de Creus (13:10) – Cova de s’Infern (13:30) – Far de Cap de Creus (13:45) – Inici del camí antic sota la carretera (14:00)
Tornada de Cap de Creus a Portlligat (1h 45 min.):  Inici camí (14:00) – Cala Jugadora, parada i descans (14:10 – 15:15) – Rec des Jonquet (16:20) – Portlligat (16:50)