Núria, Coll de Finestrelles, Pic del Segre, Pic Petit del Segre, Puigmal de Llo, Puigmal, Núria

Excursió del dia 29 d’agost de 2015
Volta circular, amb sortida i arribada a Núria (1.967 m), fent els quatre cims del sector del Puigmal que formen part de “l’Olla de Núria”: Pic del Segre (2.843 m), Pic Petit del Segre (2.810 m), Puigmal de Llo (2.801 m) i Puigmal (2.911 m).
Amb aquesta sortida i la que vam fer del dia 20 donem per “quasi” acabada l’Olla de Núria, conscients que ens hi falten els cims que queden entre el Coll de Finestrelles i el Coll d’Eina: Puig de la Coma de Finestrelles, Pic de Finestrelles i Pic de Núria, que esperem fer en una altra ocasió.
Aproximació: Sortim de Núria, on arribem amb el tren de l’excursionista que surt de Queralbs a les 8.10 del matí.
Itinerari: El nostre primer objectiu, el Coll de Finestrelles, és visible des de Núria mateix. Per anar-hi hem de prendre direcció NO. Tot i que no hi ha senyals que indiquin aquesta vall, ha diverses maneres d’anar a trobar el camí. Nosaltres ho fem començant a caminar una mica per sobre de la zona d’acampada, pel un dels camins que van al Puigmal, fins que trobem l’encreuament amb el “camí del canal” que seguim cap a la dreta fins a trobar un dipòsit d’aigua. Prop del dipòsit trobem una banderola que indica dos camins: Puigmal (esquerra) i  Finestrelles (dreta). A partir d’aquest punt, comencem a enfilar-nos direcció NO seguint la Coma de Finestrelles. El camí va pujant sobre uns vessants herbosos i amb unes curtes i marcades ziga-zagues supera el primer relleix i arriba al Roc de la Maula. Després d’uns metres de pla per passar a l’altra banda del torrent, el camí torna a pujar decididament i amb unes llargues i ben pronunciades marrades acaba d’arribar al Coll de Finestrelles (2.604 m). Fins al Coll de Finestrelles, hi ha marques blanques i vermelles (GR).
Durant tot el camí de pujada si ens girem veiem les instal·lacions de Núria. A mida que anem guanyant desnivell adquirim vista sobre les comes d’Eina, Noufonts i Noucreus i els cims i collets que les envolten. Al Coll de Finestrelles, a la vista que ja teníem, s’hi afegeix la panoràmica dels cims de la Cerdanya: Pedraforca, Cadí, Tossa Plana de Lles, Puigpedrós..., alguns cims andorrans, el Carlit, els Perics...
Situats en aquest collet, cap a la dreta aniríem cap al Pic de Finestrelles, endavant baixaríem cap a Llo. Nosaltres anirem cap a l’esquerra (direcció S), seguint el camí que careneja fins al Pic del Segre (a alguns mapes Puigmal de Segre). Seguim carenejant i amb alguns puges i baixes arribem al Pic Petit del Segre (o Puigmal Petit de Segre). Poc abans d’arribar-hi, a la dreta hi ha el camí que va al Puigmal de Llo. Reculem aquests metres per anar a buscar aquest camí que baixa fins a un coll força marcat (una de les vies per accedir al Puigmal des de les pistes d’esquí del Puigmal). Al coll, acabem d’arribar al Puigmal de Llo. Aquest muntitjol és molt menys freqüentat que el Puigmal d’Er.
Desfem camí fins al Pic Petit del Segre i continuem pel camí marcat i sense pèrdua que ens porta al cim del Puigmal d’Er. No ens sorprèn la quantitat de gent que hi ha al cim, ja que és una muntanya molt freqüentada i, visible com és, tot el matí que hi hem vist gent.
Des del cim, anem en direcció NE a buscar el camí que baixa a Núria per la Coma de l’Embut i que transcorre per un pendent pronunciat i pedregós fins que arriba a trobar el Torrent, a partir d’on se suavitza i, seguin el curs del Torrent, va baixant cap a Núria.
Com vaig esmentar en una altre itinerari, els fenòmens càrstics de la Vall de Núria, fan que l’aigua s’escoli en diversos forats que hi ha en aquesta coma, per això, pocs metres després d’un salt d’aigua abundós, podem veure que les aigües del torrent s’empassen en un d’aquests forats, que surt als mapes com a “Forat de l’Embut” i que ha estat descrit i cartografiat per diferents grups d’espeleologia.
En resum: una volta recomanable d’uns 14 km que ens ha permès fer 4 cims.
Núria – Roc de la Maula:............................................................................... 1 h 10 minuts
Roc de la Maula - Coll de Finestrelles: ................................................................  40 minuts
Coll de Finestrelles – Pic del Segre: ....................................................................  40 minuts
Pic del Segre - Puigmal de Llo: ...........................................................................  35 minuts
Puigmal de Llo - Puigmal: ................................................................................... 50 minuts
Puigmal – Núria: ...........................................................................................  1h 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: ..................................................................  5h 25 minuts

Coll de Finestrelles des de Núria

Roc de la Maula

Últimes marrades cap al Coll de Finestrelles

La Vall de Llo i vista cap a la Cerdanya

Puig de la Coma de Finestrelles i Pic de
Finestrelles des del Coll del mateix nom

A la carena cap al Pic del Segre i el Puigmal

Al Pic del Segre (2.810 m)

El Pic del Segre Petit i el Puigmal de Llo
que se separa de la carena principal

Al Puigmal de Llo, amb el Puigmal d'Er de fons

Al cim del Puigmal

Salt d'aigua del Torrent de l'Embut

Forat de l'Embut on s'empassa l'aigua